Postimuseossa Tampereella avautui viime vuonna uusi Paketoidut unelmat -näyttely. Kysyimme Postimuseon väeltä viisi kysymystä näyttelystä.
1. Mitä näyttely esittelee? Mihin yhteiskunnalliseen aikaan, ilmiöön tai kehityskulkuun se ottaa kantaa?
Paketoidut unelmat -näyttely kertoo etäkaupan ja kuluttamisen muutoksesta Suomessa ja herättää pohtimaan kulutustottumuksiamme ja vastuullisuusteemoja.
Elämme tavaran keskellä. Usein lähin kauppa on kädessämme, älypuhelimessa. Koko maailman tuotevalikoima on saatavillamme muutaman klikkauksen päässä. Tavara siirtyy helpommin, usein myös edullisemmin, meidän luoksemme kuin me tavaran luokse.
Korona-pandemia lisäsi ostoja verkkokaupasta ja kuljetettujen pakettien määriä. Meidän kaikkien elämään pari vuosikymmentä vaikuttanut tuotteiden ja palveluiden kiihtyvä digitalisoituminen on muuttanut myös tapaamme kuluttaa. Postin liiketoiminnasta yhä suurempi osuus tulee paketteihin ja verkkokauppaan liittyvistä toiminnoista.
2. Kenelle suosittelisit näyttelyä, ja kenelle se sopii?
Näyttely sopii niille, joita kiinnostaa kulutus ja sen historia – erityisesti vastuullinen kulutus. Näyttelystä saa tietoa etäkaupan muutoksesta 1800-luvulta nykypäivään. Myös nostalgian nälkäisille ja verkkokaupan nykyilmiöiden ihmettelijöille näyttely sopii täydellisesti.
Näyttelyssä on puuhaa myös toiminnallisuuksista pitäville. Voit kuvata itsesi postimyyntikatalogien kannessa, tutkia vuosikymmenten suosikkituotteita ja kokeilla, miten niiden tilaaminen sujui ennen sekä ihmetellä unboxing-videoita paketin sisällä. Pääset myös testaamaan Postin pakettiautomaattia, jonka lokeroita availemalla tutustut Postiin, vastuullisuuteen sekä etäostamiseen liittyviin muistoihin. Virtuaalilasien ja sähkörahtiskootterin puikoissa pääset jakelukierrokselle itsekin.
Lapsille on oma puuhapaketti, jonka sisään pääsee leikkimään.
3. Kenet näyttely voisi yllättää?
Hänet, joka ajattelee, että etäkauppa on kovin uusi juttu. Nimittäin etäostaminen on ollut mahdollista jo yli sata vuotta.
4. Mikä tekee tästä näyttelystä erityisen museokävijälle, joka ei tunne aihetta ennalta?
Me kaikki olemme tilanneet ”paketoituja unelmia” – tavalla tai toisella. Näyttelyssä ymmärtää sen, kuinka kulutuksemme on huomaamatta muuttunut digitalisaation myötä. Postimyyntikatalogien selailusta olemme siirtyneet verkkokauppaan, joka on osa normaalia arkeamme.
5. Mikä on se näyttelyn “pakko nähdä” -esine?
Muistatko aromipesän? Näyttelyä varten keräsimme postimyyntiin ja verkkokauppaan liittyviä muistoja. Näyttelyssä on esillä niihin liittyviä esineitä, joihin moni voi samaistua. Aromipesä-muistoon liittyy se, kuinka postimyynnistä ostaminen toisten nimiin oli vielä vuosituhannen vaihteessa helppoa.
Myös ensimmäiset postimyyntiluettelot ovat mielenkiintoista selattavaa, koska ne kertovat paljon ajastaan. Kuvalliset painotuotteet olivat harvinaisia, joten luettelot tekivät ihmisiin suuren vaikutuksen.
Paketoidut unelmat -näyttely on esillä 17.9.2023 asti Postimuseossa museokeskus Vapriikin 2. kerroksessa, Alaverstaanraitti 5, Tampere.
Lue lisää näyttelystä Postimuseon sivuilta ja katso näyttelyyn liittyvät tapahtumat. Esimerkiksi Paketissa-teemaillat alkavat helmikuussa ja luentosarja alkaa maaliskuussa.
Näyttelyn aikana etämyynnin kehityksestä ilmestyy Postimuseon Viestin-julkaisusarjassa Paketoituja unelmia – Etäostamisen historia, nykypäivä ja tulevaisuus Suomessa –kirja, johon ovat kirjoittaneet Turun yliopiston tutkijat.
Tutustu lisää
- Kuuntele aiheeseen liittyvä Museojuttu-podcast: Postimyynti toi tavarataivaan joka kotiin.
- Postimuseon hauska videosarja Youtubessa esittelee postimyyntiin ja verkkokauppaan liittyviä aitoja muistoja, joita kerättiin Paketoidut unelmat -näyttelyä varten vuoden 2021 aikana. Videot esillä myös näyttelyssä.
Tilaa ilmoitus uudesta blogikirjoituksesta