Milloin valokuva on otettu? Näin päättelet ajankohdan autosta!

8 syyskuun, 2023

Vanhojen valokuvien ajoittamiseen on monenlaisia menetelmiä. Usein on toki tiedossa, minä vuonna kuva on otettu. Parhaimmassa tapauksessa ottovuosi on kirjoitettu valokuvaan tai valokuva-albumiin. Usein valokuvia valitettavasti irrotetaan albumeista, ja niiden kontekstitiedot joutuvat kateisiin. Tällaisissa tapauksissa kuvausajankohdan arviointia voi tehdä esimerkiksi kuvassa näkyvien henkilöiden asujen, ympäristön, rakennusten tai kuvassa näkyvien esineiden perusteella. Kuvassa näkyvät autot, moottoripyörät ja muut ajoneuvot ovat myös yksi erittäin hyvä tapa ajoittamiseen. Käytännössä nämä kaikki vaativat omantyyppistään asiantuntemusta. Esittelen tässä lyhyesti, miten erityisesti moottoriajoneuvoja voi hyödyntää ajoittamisessa. Keskityn tässä tapauksessa Suomeen, mutta monet perusperiaatteet pätevät myös ulkomaalaisissa valokuvissa.

Vuosimallit ja muotoilu

Jos pystyy tunnistamaan autojen tai moottoripyörien merkkejä tai malleja, voi tietysti valokuvan uusimman ajoneuvon perusteella päätellä, milloin kuva aikaisintaan on otettu. Tässä on hyvä kuitenkin ottaa huomioon, että Suomessa autoja on aina käytetty varsin pitkään ja valokuva on voitu ottaa jopa kymmeniä vuosia myöhemmin kuin uusin siinä esiintyvä auto on tehtaalta valmistunut. Autoja on tehty valtaosin sarjatuotantona ja nykyään verkosta löytyvät valokuvat helpottavat tunnistamista huomattavasti, eli jos esimerkiksi tunnistaa merkin, voi valokuvia etsimällä löytää myös mallin ja vuosimallin melko vähällä vaivalla. Kuitenkin, vaikka ajoneuvoja ei näin tarkasti tuntisikaan, voi niiden valmistusajasta sanoa muotoilun perusteella jotain. Tässä lyhyesti esimerkkinä joitakin perusperiaatteita automuotoilusta ennen toista maailmansotaa:

Mustavalkoisessa kuvassa 1900-luvun alusta hevosvaunun näköisen auton kyydissä istuu miehiä. Kuljettaja ja repsikka katsovat eteenpäin, matkustajat istuvat selkä menosuuntaan päin takapenkillä.
1900-luvun alun autoja oli hyvin monen tyyppisiä. Osassa moottori sijaitsi auton korin alla, eikä näkyvää konepeittoa välttämättä ollut. Autojen kori (matkustamo) oli usein hyvin korkea auton pituuteen nähden. Autot olivat käytännössä poikkeuksetta avomallisia. Kuvassa ajalle tyypillinen Oldsmobile Curved Dash vuodelta 1906 samalta ajalta Jyväskylästä. (Kuva: Olga Oksanen, Keski-Suomen museo)

 

Mustavalkoisessa kuvassa 1910-luvun kanttiauto kuljettuna sivusta. Kuomu on laskettu alas ja takapenkillä useampi matkustaja.
1910-luvulla autot alkoivat muistuttaa ns. kanttiautoja, eli moottori oli jo poikkeuksetta auton nokalla ja konepeitto alkoi vähitellen nousta korilinjan korkeudelle. Lähes kaikki autot olivat edelleen avokorilla varustettuja, vaikka myös ensimmäisiä umpiautoja alkoi näkyä Suomessa. Autoissa oli lähes poikkeuksetta puupinnapyörät. Kuvassa eduskunnan valiokunta tarkastuskäynnillä Keski-Suomessa. Auto on merkiltään Benz ja vuosimalliltaan noin 1911. (Kuva: Olga Oksanen, Keski-Suomen museo).

 

Mustavalkokuvassa 1920-luvulta umpikorinen iso auto, jonka kylkeen kiinnitetyn vararenkaan päällä istuu kuljettaja ajoasussaan ja vierellä hienosti pukeutuneita matkustajia. Suomen lippu liehuu auton keulaan kiinnitetyssä tangossa.
1920-luvun autoissa konepeitto oli samalla korkeudella matkustamon ovien ylälinjan tai umpiautoissa ikkunoiden alalinjan kanssa. Vuosikymmen voidaan kuitenkin jakaa kahtia sen perusteella, että 1920-luvun alkupuolella valtaosa autoista oli avoautoja ja 1920-luvun loppuvuosina puolestaan umpiautot yleistyivät nopeasti. 1920-luvun autoja sanotaan usein kanttiautoiksi, koska niiden matkustamo on muodoltaan hyvin kantikas, mutta oikeastaan tämä siis pätee vain vuosikymmenen lopun umpiautoihin. Kuvassa umpikorinen Hudson Super Six 1926–1927. (Kuva: Victor Barsokevitsch, Kuopion Kulttuurihistoriallinen museo)

 

Mustavalkokuvassa 1930-luvulta jo hieman pyöreämpää muotoilua saanut iso, umpikorinen auto etuviistosta kuvattuna.
1930-luvun myötä autot muuttuivat vähitellen muodoltaan pyöreämmiksi. Vuosikymmenen alun automallit muistuttivat vielä 1920-luvun kanttiautoja, mutta laman takia näitä vuosimalleja oli Suomessa varsin vähän. Kuvassa Lauritsalan Kaukaan sahan isännöitsijä Georg Höij’n Hupmobile Eight vm. 1934. (Kuva: Lappeenrannan museot)

Rekisterikilvet

Autojen vuosimalleja tarkempi tapa ajoittaa valokuvia on rekisterikilpien hyödyntäminen. Rekisterikilpien historia Suomessa periytyy jo polkupyörien ja hevosvaunuilla ajaneiden vuokra-ajurien aikakauteen, josta sääntö periytyi ensin vuokra-autoihin ja myöhemmin kaikkiin autoihin ja muihin moottoriajoneuvoihin. Rekisterikilvistä ei 1900-luvun ensimmäisillä vuosikymmenillä ollut mitään lakia tai asetusta, vaan kilpien käyttö perustui kaupunkien järjestyssääntöihin.

Ensimmäiset kilvet

Autojen rekisterikilvestä määrättiin ensimmäisen kerran Helsingissä heinäkuussa 1907. Järjestyssäännön mukaan kilpi kiinnitettiin auton perään ja siinä oli ammattimaisessa vuokra-autoliikenteessä valkoinen numero tummalla pohjalla ja yksityisessä liikenteessä punainen numero valkoisella pohjalla. Helsingin esimerkin mukaan monet muut kaupungit julkaisivat omia järjestyssääntöjään: esimerkiksi Lahti 1908, Turku 1910 ja Viipuri vuonna 1911. Kilvet poikkesivat toisistaan kaupunkien välillä, esimerkiksi Viipurissa kilpien väritys oli päinvastainen ja Vaasassa vuokra-autot, yksityisautot ja kuorma-autot erotettiin toisistaan numeron edessä olevalla kirjaimella: vuokra-autoilla A, kuorma-autoilla B ja yksityisautoilla C. Hankaluutena näissä tunnuksissa on, että numero piti aluksi kiinnittää vain auton perään, ja koska autoaiheiset valokuvat perinteisesti otetaan auton etupuolelta tai sivusta, numero näkyy varsin harvoin. Melko pian, jo 1911, numero tuli ainakin Helsingissä kiinnittää myös auton etupuolelle, usein tuulilasiin, mikä varmasti helpotti moottoriliikenteen valvontaa. Samalla järjestyssäännön mukaan vuokra-autojen numeron väri vaihtui mustaksi valkealla pohjalla. Moottoripyörien suhteen on vielä ehkä syytä mainita, että niihin numerot periytyivät suoraan polkupyöriä koskevista järjestyssäännöistä, ja niillä oli erilliset järjestyssäännöt.

Mustavalkokuvassa kaksi 1910-luvun autoa vierekkäin hiekkatiellä kuomut alaslaskettuina ajamassa poispäin kuvaajasta. Autojen takaosassa on numerokyltit 19 ja 6, jotka ovat varhaiset rekisterikilvet.
Kaksi helsinkiläistä vuokra-autoa noin vuonna 1910. Kansallisarkistossa säilytettävien Helsingin rekisterikirjojen perusteella autot olivat Artur Veckströmin ja August Peltosen omistuksessa. (Kuva: Helsingin kaupunginmuseo)
Mustavalkokuvassa kuorma-auto kuvattuna kivisen kerrostalon edessä. Autossa on avoin ohjaamo ja avolava, jonka kyljessä teksti Hotel Kämp. Auton ratin eteen on kiinnitetty numero 29, joka on rekisterinumero.
Hotelli Kämpin Opel-merkkinen kuorma-auto sai numeronsa rekisterikirjojen perusteella vuonna 1912. Numero on kiinnitetty myös auton tuulilasiin. (Kuva: Hotelli- ja ravintolamuseo)

Todennäköisesti vuonna 1912 tai 1913 Helsingin kaupungissa ryhdyttiin käyttämään rekisterikilpiä, joissa ruotsinkielisillä autonomistajilla luki H:fors ja suomenkielisillä H:ki. Tarkka ajankohta on epäselvä, koska kaupungin järjestyssäännöissä ei ole tästä mainintaa ja ilmeisesti kyse on poliisilaitoksen itsenäisesti tekemästä päätöksestä, jolla mahdollisesti pyrittiin erottamaan kaupunkiin rekisteröidyt ajoneuvot muista kaupungeista sinne saapuneista. Samaa tapaa ryhdyttiin jälleen nopeasti noudattamaan muuallakin, esimerkiksi Tampereella T:fors ja T:re, Porissa B:borg ja Pori tai Kuopiossa K:pio, mutta Oulussa vain yksinkertainen O-kirjain. Myös monet pienet paikkakunnat alkoivat myöntää tämän tyyppisiä kilpiä. Kilvet olivat Helsingissä käytössä varsin lyhyen aikaa, mutta juuri ennen ensimmäistä maailmansotaa nähtiin siihen asti voimakkain autojen määrän kasvu, mikä näkyy myös säilyneiden valokuvien määrässä.

Mustavalkokuvassa avoin kanttiauto pärekattoisten hirsirakennusten ympäröimällä pihalla. Autossa istuu kuljettaja ja matkustaja, ja auton ympärillä on paljon väkeä.
Ahlström-yhtiön metsäpäällikkö Bertel Fabritius tarkastusmatkalla Salahmissa yhtiön 1912–1914 vuosimallin Opelilla. (Kuva: Varkauden museo)

 

Mustavalkokuva Helsingin rautatieaseman portaiden edustalta. Kuvan oikeassa reunassa näkyy kantikkaan vuokra-auton keula rekisterikilpineen. Taustalla virkamiehiä uniformuissaan.
Kenraalikuvernööri Seyn saapuu Helsingin rautatieasemalle 1914. Auto on Gustaf Ahlgrenin Daimler-merkkinen vuokra-auto. (Kuva: Helsingin kaupunginmuseo)

Jo vuoden 1915 alussa kilpimalli muuttui jälleen, kun Helsingissä otettiin käyttöön kirjain A. Tämä liittyi suunnitteilla olleeseen uuteen valtakunnalliseen automobiiliasetukseen, jonka oli tarkoitus tulla voimaan lähivuosina. Asetuksen perustana oli kilpien myöntäminen läänikohtaisesti, mutta Helsingin kaupunki omanaan. Helsingin maistraatti ja valtuusto ryhtyivät jo helmikuussa 1914 suunnittelemaan uuden asetuksen mukaista kilpimallia, joka sitten otettiin käyttöön vuoden 1915 alusta. Muualla Suomessa ei ryhdytty tekemään muutoksia rekisteröintikäytäntöihin, ja automobiiliasetus viivästyi lopulta vuosilla sodan ja itsenäistymisen takia.

Mustavalkoisessa kuvassa umpikorinen kuorma-auto avolavoineen tulossa tehtaan portista puulaatikkokuormassa.
Oy G. W. Sohlbergin A752-tunnuksella varustettu Daimler tehtaan portilla. (Kuva: Museovirasto, osasuurennos)

Valtakunnallinen rekisteröinti

Valtioneuvoston päätös automobiilien ja moottoripyörien rekisteröimisestä ja katsastuksesta annettiin lopulta vasta 18.5.1922. Päätöksen nojalla rekisterikilvet muuttuivat läänikohtaisiksi, lukuun ottamatta Helsingin kaupunkia, joka jatkoi A-kirjaimen käyttöä. Läänit olivat: U eli Uusimaa; T eli Turun ja Porin lääni; H eli Hämeen lääni; Vi eli Viipurin lääni (myöhemmin pelkkä V-kirjain); M eli Mikkelin lääni; K eli Kuopion lääni; Va eli Vaasan lääni ja O eli Oulun lääni, minkä lisäksi Ahvenanmaalla käytettiin tunnusta ÅL. Auton ja moottoripyörän omistajien piti tehdä uusi rekisteröintianomus heinäkuun 15. päivään 1922 mennessä, mutta vanhojen ajoneuvojen omistajien ei ollut pakko lunastaa uutta kilpeä ennen vuoden loppua. Kaikki 1920-luvulla tästä eteenpäin käytetyt rekisterikilvet olivat valkoisia mustilla numeroilla. Autoilla ja moottoripyörillä oli omat juoksevat läänikohtaiset numerointinsa. Omistajien oli vuosittain lisäksi lunastettava verokilpi, joka osoitti, että autosta on maksettu asianmukainen vero. Tässä kilvessä oli ajoneuvon rekisterinumero sekä vuosiluku, jolloin kilpi oli voimassa. Näiden verokilpien perusteella on mahdollista ajoittaa kaikki tämän aikakauden moottoriajoneuvojen valokuvat. 1922–1925 verokilpi oli kiinnitetty auton takarekisterikilpeen ja 1926–1929 eturekisterikilpeen, joiden on oltava kuvassa näkyvissä, jotta vuoden voi päätellä. Säännöstä näyttäisi kuitenkin olleen paikallisia poikkeuksia.

Mustavalkoisessa kuvassa Aurasillalle johtavan kadun varressa avokattoinen, kantikas vuokra-auto ajureineen parkissa. Sillalla näkyy niin jalankulkijoita, pyöräilijöitä, muita autoja kuin hevosvaunutkin. Auton rekisterikilvessä näkyy selvästi vuosi 1926.
Turkulainen vuokra-auto Aurasillan vieressä kesällä 1926. (Kuva: Turun museokeskus)

 

Mustavalkokuvassa ison maalaistalon edessä kanttiauto, jonka edessä hattupäinen mies kettu kädessään. Auton rekisterikilvessä näkyy selvästi vuosi 1927.
Arvid Bagge kettujahdissa 1927. Auto on tuolloin aivan uusi Whippet Six. (Kuva: Erik Hägglund, SLS)

Vuonna 1930 rekisterikilpijärjestelmää muutettiin siten, että autonomistajat vaihtoivat koko kilvet vuosittain. Parillisina vuosina kilvissä oli musta pohja valkoisilla merkinnöillä ja parittomina valkoinen pohja mustilla merkinnöillä. Tämä tarkoittaa, että usein pelkän kilven värin ja auton vuosimallin perusteella voi päätellä kuvausvuoden, vaikka vuosilukua ei pystyisikään lukemaan. Kilven kirjainten ja numeroiden väliin tuli tässä vaiheessa myös väliviiva. Vuosiluku oli rekisterikilven vasemmassa yläkulmassa ja katsastusmerkintä tuli kilpeen pyöreänä tarrana sille vasempaan alakulmaan varattuun kohtaan. 1936 rekisterikilpien kirjasinmalli muuttui nykyisen kaltaiseksi. 1938 läänien joukkoon lisättiin Lapin lääni, jonka tunnukseksi tuli L-kirjain. Talvisodan syttymisen jälkeen rekisterikilpiä ei enää ollut mahdollista uusia vuosittain, vaan moottoriajoneuvoja sai ajaa niille viimeksi myönnetyllä vuoden 1939 tai 1940 kilvillä aina vuoteen 1948. Vähille uusille ajoneuvoille kuitenkin valmistettiin vanerista kilpiä vanhan järjestelmän mukaisesti. Sodan päätyttyä Viipurin läänin jäänteistä muodostettiin uusi Kymen lääni, joka sai tunnuksekseen R-kirjaimen. Vaasan läänin tunnuskirjaimeksi vaihtui samassa yhteydessä V.

Mustavalkokuvassa linja-auto takaapäin kuvattuna, ja mies auton katolla seisomassa ilmeisesti kameran kädessään.
Turun kaupunkiliikenteen linja-auto vuodelta 1930. (Kuva: Museoviraston historian kuvakokoelma, Uudenkaupungin museo)

 

Mustavalkokuvassa nainen vuokra-autonkuljettajan nahkatakissa ja koppalakissa nojaamassa autonsa etulokasuojaan.
Vuokra-autoilija rouva Heikkilä Oulun autoasemalla 1938. (Kuva: JOKA, Museovirasto)

Kaksikirjaimiset rekisterikilvet

1940-luvun loppuun mennessä moottoriajoneuvojen määrä kasvoi niin suureksi, ja oli ilmeistä, että kasvu jatkuisi, että kaikkein autoistuneimmissa lääneissä rekisterikilpien numerosarjat kasvoivat liian pitkiksi kilpien kokoon nähden. Ratkaisuksi tulivat kaksikirjaimiset kilvet, jotka moninkertaistivat mahdollisten kirjainnumerosarjojen määrän. Kaksikirjaimisia kilpiä alettiin myöntää 1.6.1949 lähtien, mutta vanhat kilvet oli muutettava kaksikirjaimisiksi vasta 30.6.1954 mennessä. Kilpiä ei enää vaihdettu vuosittain, eikä niissä myöskään lukenut enää vuosilukuja. Tämä luonnollisesti tarkoittaa, että myös ajoittaminen kilpien perusteella ei enää onnistu. Joitakin aikarajauksia kuitenkin on mahdollista tunnistaa edelleen. 1949–1958 myönnettyjen väriltään mustien rekisterikilpien kulmat olivat ns. taittoreunaiset, eli kulmasta oli ikään kuin leikattu pala pois. 1959 siirryttiin olakereunaiseen kilpeen, eli kilpeä reunusti pyöreämuotoinen olake, joka 1960 alkaen maalattiin numeroiden tapaan valkoiseksi. 1972 taas tuli käyttöön valkopohjainen heijastava kilpi, jossa oli kuusimerkkinen musta tunnussarja.

Värillisessä kuvassa 50-luvun autoja kolmen kaistan täydeltä kivetyllä kadulla. Taustalla näkyy kelta-vihreä raitiovaunu ja korkeita kerrostaloja.
1950-luvun lopun liikennettä Mannerheimintiellä. Etualan Simca Beaulieu ja Opel Record Caravan ovat molemmat aikaisintaan vuosimallia 1958, eli kuva ei voi olla tätä vanhempi. Rekisterikilvet molemmissa ovat taittoreunaiset, eli autot on myös rekisteröity vuonna 1958. Kuvanottovuoden kannalta tämä tarkoittaa lähinnä, että kuva ei voi olla tätä vanhempi, ja koska kuvassa ei ole tätä uudempia ajoneuvoja, kuva on todennäköisesti 50-luvun loppuvuosilta. (Kuva: Arvo Kajantie, HKM, osasuurennos)
Mustavalkokuvan vasemmassa reunassa tienlaidassa ajoneuvo, jonka vieressä tieuralla seisova mies katselee työmaan rakentumista. Työmaasta näkyvät monikerroksiset rakennustelineet ja nostokurki.
1960–1972 myönnettiin kuvan mukaisia mustia valkoreunaisia kilpiä. Kuvan Skoda Octavia ajoittuu vuosimalliltaan välille 1962–1964. Taustan rakennustyömaan avulla kuva oli mahdollista ajoittaa vuoteen 1966. (Kuva: Riihimäen kaupunginmuseo)

 

Artikkelikuva: Chevrolet-rekkaveturi vuodelta 1931. (Kuva: Museoviraston historian kuvakokoelma, Uudenkaupungin museo)

Kiinnostuitko rekisterikilvistä? Rekisterikilpien historiasta löytyy lisätietoa Kilpimuseon verkkosivulta. Kiinnostuitko suomalaisen ajoneuvohistorian varhaisvuosista 1900-luvulla. Tutustu tutkimustietoon Auton ja tien museo Mobilian kotisivuilla.

Mikko Pentti

Kirjoittaja työskentelee Auton ja tien museo Mobiliassa amanuenssina. Hän on tutkinut mm. suomalaisen ajoneuvohistorian varhaisvuosia.