Töissä museossa: näin höyryveturi valmistellaan ajoon

heinäkuu 1, 2019

Suomen rautatieverkoston raiteilla näkee aika ajoin höyryvetureja, vaikka vakituisesta liikenteestä ne ovat poistuneet vuonna 1975. Raiteilla on saattanut nähdä Ukko-Pekan, Prinsessan ja Leenan, joista viimeksi mainittu onkin höyryssä useissa tapahtumissa kesän aikana. Oletko koskaan pohtinut, mitä kaikkea höyryveturin ajoon valmisteluun ja liikennöinnin suunnitteluun kuuluu? Kurkista hetkeksi kulissien taakse ja tutustu Rautatiemuseon kalustoamanuenssin työhön!

Koska veturi kulkee höyrykoneen voimalla, sen saaminen ajokuntoon on hitaampaa ja työläämpää kuin diesel- tai sähkömoottorivetureiden valmistelu.

Valmistelutöiden lisäksi höyryveturille tehdään säännöllisesti lain edellyttämät höyrykattilan tarkastukset, ja keväisin veturi on valmisteltava talvisäilytyksestä käyttökuntoon. Kunnossapitotöistä sovitaan ja ne suunnitellaan vuosia etukäteen.

Liikennöinti suunnitellaan hyvissä ajoin

Suomen Rautatiemuseon kalustoamanuenssi Iiro Niemi kertoo, että höyryveturin liikennöinnin suunnittelu aloitetaan kuukausia ennen ajopäivää. Suunnitteluun kuuluu esimerkiksi liikennelupien hankinta sekä aikataulujen ja miehistön varaaminen.

Tarvittaessa veturille pitää organisoida vesitykset sekä polttoainetäydennykset reitin varrelle. Lisäksi on huomioitava, missä veturin voi kääntää paluumatkaa varten.

Höyryveturin valmistelu ajokuntoon kestää tunteja

Höyryveturin valmistelu ajokuntoon vie useita tunteja. Esimerkiksi Ukko-Pekan ja Prinsessan työkuntoon valmistelu kaikkine töineen kestää noin kaksi vuorokautta. Höyrykattilan lämmitys vie noin vuorokauden. Lämmitystä voisi verrata ajallisesti savusaunan lämmitykseen, joka sekin etenee verkkaisesti.

Höyrykattilan lämmityksen lisäksi valmisteluihin kuuluvat esimerkiksi veturin kuonaaminen, polttoaineen eli hiilien tai halkojen täydennykset, vesitäydennykset sekä laakerien voitelu.

– Lisäksi aina ennen ajoa tarkastetaan veturin ja sen varustimien toiminta. Leena-veturi on pienen kattilansa ansiosta lämmitettävissä huomattavasti lyhyemmässä ajassa, vain noin viidessä tunnissa, Iiro Niemi kertoo.

Ajon jälkeenkin on tehtävää

Tapahtuman jälkeenkään veturia ei ajeta suoraan takaisin Rautatiemuseon kokoelmatiloihin, vaan veturin tulipesän täytyy olla ensin täysin sammunut ja veturi on siistittävä ajon jäljiltä näyttelykäyttöä varten.

Höyryveturit raiteilla kesällä 2019

Iiro Niemi valmistelee jo kovaa vauhtia Rautatiemuseon seuraavia kesätapahtumia, jossa Leena-höyryveturi pääsee raiteille. Veturin voi nähdä liikenteessä Rautatiemuseolla Hyvinkäällä lauantaina 6.7. Lisäksi kesäkahvila tarjoilee herkkuja, puistojuna ottaa lapsia kyytiin museoalueella ja näyttelyt ovat avoinna normaalisti.

 

Toisen kerran Leena pääsee ulkoilemaan myöhemmin heinäkuussa: Leenan nimipäivänä 22.7.

 

Leenan vetämän vaunun kyytiin pääsee matkustamaan kaikissa tapahtumissa, joissa Leena on mukana.

 

Rautatiemuseopäivänä 11.8. museon raiteistolla ovat höyryssä kaikki museon höyryveturit: Leena, Ukko-Pekka sekä Prinsessa.

 

Katso tarkemmat tiedot kesän 2019 tapahtumista Rautatiemuseon sivuilta. Tervetuloa Hyvinkäälle!