”Ei ole helppoa keksiä toista ihmistä, jonka elämässä autolla olisi ollut niin keskeinen sija kuin Simo Lampisella. Auto on antanut hänelle elannon, mutta hän on myös invaliditeettinsa takia ollut siitä suorastaan riippuvainen. Ennen kaikkea Simoa kuitenkin leimaa rajaton innostus kaikkeen, mikä liittyy autoon tai mihin tahansa moottorilla kulkevaan. Se suhde on vielä maagisesti molemminpuolinen: on päästy kokemaan, kuinka Simon hyppysissä vaikkapa vaatimaton Nissan Micrakin kummasti herää eloon.” Näin hienosti Simoa luonnehti muutama vuosi sitten joukostamme poistunut moottoriurheiluasiantuntija Esa Illoinen Mobilistissa nro 3/2010 Simo Lampinen – elämäni ritsat -jutussa. Vaikea on tuohon mitään lisätä.
Ensimmäiset ajolaitteet
Simon elämään ovat ajoneuvot liittyneet jo pitkään – yli 70 vuotta. Ensimmäinen oli Monark-mopo suurinpiirtein vuosina 1950-1951, jolloin Simo oli 7–8-vuotias. Viritettynä sen sai kulkemaan yli kuuttakymppiä. Ja Simohan viritti. Pian sen jälkeen Simo kuskasi Holder-traktorilla lähitienoon sahalta puutavaraa suksitehtaalle. Kolmas ajoneuvo olikin jo täysin erilainen, kun Simo sairastui 13-vuotiaana vakavasti polioon. Silloin Simo liikkui pyörätuolilla useita kuukausia. Polio vei häneltä liikuntakyvyn kokonaan, kunnes vaativat hoitotoimet alkoivat tuottaa tulosta. Pikkuhiljaa kädet elpyivät toimiviksi, ja pyörätuolin vauhti kasvoi. Simon isä, maineikas moottoriurheilija Raine Lampinen kannusti poikaansa jalkeille hankkimalla Simon äidin isän Gustav Alarik Rosenqvistin kanssa Triumph Club 200 -moottoripyörän, joka oli Simon ikkunan alla Kerkkoon sairaalan pihalla. Puolen vuoden päästä Simo jo pärräsi Triumphilla Kerkkoon raitilla.
Rallin makuun jo 60-luvun alussa
Simo sai liikuntarajoitteensa takia poikkeusluvalla ajokortin jo 17-vuotiaana. Kortin saatuaan hän suoritti koulumatkat äitinsä Jaguar Mk I:llä. Ralliuransa Simo aloitti 18-vuotiaana osallistumalla Saabilla 500-ralliin ja äitinsä Jaguarilla Jyväskylän Suurajoihin. Kilpaura kesti vuoteen 1979, ja suurimmat voitot olivat neljä Suomen mestaruutta ja kolme voittoa Jyväskylän Suurajoissa vuosina 1963, 1964 ja 1972. Kansainvälisiä voittoja tuli RAC-rallissa 1968, Skotlannin rallissa 1969, Portugalin rallissa 1970 ja Marokon rallissa 1972. Saabin ja Jaguarin lisäksi Simo on ajanut kilpaa mm. Triumphilla, Dafilla, Fordilla, Lancialla, Peugeotilla ja Fiatilla. Kilpauran jälkeen kiinnostuksen kohteena ovat olleet erilaiset kotimaiset ja kansainväliset rallin järjestötehtävät ja muu toiminta rallin suurlähettiläänä ympäri maailmaa.
Rallimuseon suojelijaksi
Mobilian ja Simon tiet kohtasivat jo 2001 Mobilian Flying Finns -näyttelyyn liittyen ja myöhemmin vuodesta 2010 eteenpäin Suomeen perustetun Rally Hall of Famen myötä, jonka tukikohtana oli Mobilian Galleria. Suhde muuttui tiiviimmäksi, kun Mobilian päärakennuksen laajennusosaan alettiin suunnitella rallille omistettua pysyvää, mutta vuosittain päivittyvää Rallimuseota vuoden 2015 loppupuolella. Suunnitteluryhmässä pohdittiin, että hankkeella olisi monestakin syystä hyvä olla tunnettu, rallissa ansioitunut keulahahmo ja Rallimuseon suojelijaksi päätettiin kysyä Simoa. Simo asui jo silloin Hampurissa. Soitto Simolle, että miten olisi tälläinen tehtävä. Simo innostui asiasta, mutta hieman mietti fyysistä etäisyyttä Suomesta. Kun toimintaa käytiin läpi, todettiin että hyvin se saadaan toimimaan, kun vain halutaan. Rallimuseo avattiin 16.6.2016 klo 16.06 Simon johdolla ja muutenkin hyvin on homma toiminut ja suojelua, opastusta, kannustusta ja innostusta on saatu. Rallimuseon yhdeksi sisällöksi muodostuneeseen Rally Hall of Fameen Simo nimettiin 2018.
Suojelijasta ystäväksi
Simosta on tullut vuosien aikana Rallimuseon ja Mobilian väelle läheinen ystävä – frendi, kuten Simo sanoo. Frendejä Simolla riittääkin pitkin poikin maailmalla, ja meille on ollut ilo ja kunnia päästä tämän joukon jäseneksi. Syvällisempi tutustuminen Simon persoonaan on vain kasvattanut mieheen kohdistuvaa arvostusta erityisesti ihmisenä. Simon käsittämättömän positiivinen asenne ja energia on positiivisella tavalla kadehtittavaa, vaikka miehen taival ei ole aina ollut helppoa ja kivutonta. Simo on lähes aina erittäin hyvällä tuulella, iloinen, ystävällinen ja muut erinomaisesti huomioiva. Miehen kuuden eri kielen kielitaito ja sosiaalinen kyvykkyys on auttanut luomaan hyvin laajan verkoston ja ystäväpiirin ympäri maailmaa.
Simo, niin Rallimuseon kuin koko ralliyhteisön ja Suomen kansan puolesta toivotamme tänään erinomaista 80-vuotissyntymäpäivää sankarillemme tänään 22.6.2023!
Artikkelikuvassa Simo Lampinen kuvattuna Mobiliassa 10.6.2023 Kurvaa Kangasalle -tapahtuman yhteydessä. Kuva: Mobilia/Elina Toukola
Tilaa ilmoitus uudesta blogikirjoituksesta