Tehtäviä opetukseen kotona: yhteydenpitoa ennen ja nyt

9 huhtikuun, 2020

Kun ihmiset joutuvat poikkeusaikana ottamaan fyysistä etäisyyttä, viestintävälineet nousevat arvoon arvaamattomaan. Ne auttavat ihmisiä kokemaan yhteyttä toisiinsa aikana, jolloin toisia ei voi tavata kasvotusten. 

Nyt on hyvä hetki kokeilla uudenlaisia yhteydenpitotapoja sekä pohdiskella, miten erilaiset viestintävälineet helpottavat omaa arkea. Esittelemmekin koosteessa historiasta tuttuja viestintävälineitä, joista osaa voi hyödyntää luovasti myös nykypäivänä.

Tällä sivulla on ala- ja yläkouluun soveltuvia tehtäviä, joiden avulla voi pohtia viestintää ja yhteydenpitoa eri näkökulmista. Tehtävät soveltuvat opetukseen kotona, ja koko perhe voi osallistua!

Kuva: Marianna Karttunen, Tekniikan museo

1. Askartele salakirjoituslevy, ja viesti koodikielellä

Kohderyhmä: alakoulu

Mitä jos kokeilisit viestiä salakielellä? Askarrelkaa koko luokalle salakirjoituskiekot, ja testatkaa vaikkapa yhden viikon ajan, millaista niillä viestittely mahtaakaan olla.

Ohje löytyy Tekniikan museon blogista. Koodikielilevyt on aikanaan keksinyt italialainen renessanssinero Leon Battista Alberti, joka teki ne kuparilevystä. Oman salauskiekkosi voit askarrella paperista tai pahvista.


2. Askartele veikeä postitorvikazoo

Postitorvetkin olivat oman aikansa viestintävälineitä: postitalonpoika puhalsi sellaiseen, kun hän lähestyi seuraavaa postitaloa. Vaihtopaikan talonpoika osasi valmistautua lähtöön äänen kuullessaan.

Nyt voit askarrella oman ”postitorven” kierrätysmateriaalista! Kurkkaa ohjeet Postimuseon videolta:

Ja sitten vain ei muuta kuin trööttäilemään!


3. Viestin viemää -tehtäväpaketti

Postimuseon Viestin viemää opetuspaketin avulla alakoululaiset pääsevät miettimään omia viestintätapojaan! Koululaiset voivat kirjoittaa kirjeen kaverilleen tai tulevaisuuden minälle.

Oppimateriaalit sopivat mm. perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden laaja-alaisen osaamisen kohtiin L3 ja L5: ”itsestä huolehtiminen ja arjen taidot” sekä ”tieto- ja viestinteknologinen osaaminen”. Tehtävien aiheina ovat mm. oppilaiden omat tavat viestiä sekä viestinnän muutokset historian saatossa.

Tehtäväkokonaisuuden voi ladata Postimuseon nettisivujen kautta tästä. Taustamateriaalia opettajalle on saatavilla tästä.


4. Kirjoita (karanteeni)kirje

Kohderyhmä: kaikenikäiset lapset ja nuoret sekä vanhemmat

Eristäytymisen ja tylsistymisen ehkäisemiseksi Postimuseo haastaa kaikki suomalaiset kirjoittamaan kirjeen. Fyysinen kirje on oivallinen tapa piristää eristäytynyttä lähimmäistä ja riskiryhmiin kuuluvia. Ennen kaikkea paperinen kirje on henkilökohtainen viesti siitä, että pidämme huolta ja välitämme toinen toisistamme.

Postimuseon #karanteenikirjeet-haasteeseen voi osallistua myös koulutehtävän muodossa ja vaikka koko luokan tai perheen kesken.

Posti kuljettaa kirjeen perille tai sen voi käydä tiputtamassa naapurin luukusta. Halutessaan kirjeen voi kirjoittaa myös itselleen ja avata sen tulevaisuudesa.

Jaa kuva kirjeestä tai sen kirjoitushetkestä somessa aihetunnisteella #karanteenikirjeet! Piilota kuitenkin osoitteet ja muut henkilökohtaiset tiedot.

Postimuseon sivuilla on lisätietoa haasteesta sekä ohjeita eri-ikäisille kirjeen kirjoittajille.


5. Kirjoita perinteinen tekstiviesti

Kohderyhmä: alakoulun ylimmät luokat ja yläkoulu

Katso yllä oleva video tekstauksen historiasta.

Kirjoita sen jälkeen valitsemastasi aiheesta vanhanaikainen tekstiviesti.

Viestissä ei saa käyttää emojeja (merkeistä koostuvia hymiöitä saa käyttää), ja viestin enimmäispituus on 160 merkkiä. Entisaikaan operaattorit laskuttivat tekstiviesteistä nykyhintoihin verrattuna kalliin kappalehinnan. Myöskään Whatsappia tai muita internetin kautta toimivia pikaviestipalveluita ei vielä ollut. Yritä siis saada koko asiasi tiivistettyä yhteen viestiin.

Jos kotoasi löytyy vanha näppäinpuhelin, käynnistä se ja kokeile kirjoittamista sillä, tai kirjoita viesti nykyaikaisella älypuhelimella merkkilaskuriin.

Pohdiskele, oliko viestin kirjoittaminen erilaista kuin arjen viestittelysi. Käytitkö erilaisia tehokeinoja? Oliko viestin tyyli erilainen? Oliko kirjoittamisen erilaista, koska merkkimäärä ja viestien määrä oli rajallinen? Kirjoita havaintosi muistiin.


Kuvankaappaus Yle.fi:stä teksti-tv:n nettiversiosta.

6. Pohdintatehtävä teksti-tv:stä

Kohderyhmä: yläkoulu

Lue Ylen artikkeli teksti-tv:stä. Teksti-tv:llä on paikkansa myös internet-aikana, ja pohdinnoista huolimatta sitä ei ole lakkautettu.

Mitä arvelet: ketkä käyttävät teksti-tv:tä ahkerimmin, ja minkä vuoksi? Millaisissa tilanteissa sinä saattaisit tarvita teksti-tv:tä?


Henkilö pitää kädessään älypuhelinta

7. Pohdintatehtävä: minä viestijänä

Kohderyhmä: yläkoulu

Lue teksti kahden eri-ikäisen sisaruksen viestintätapojen eroista, ja pohdiskele tekstin valossa omia viestintätapojasi.

Vastaa esimerkiksi seuraaviin kysymyksiin: Missä kanavissa viestit ja kenelle? Mihin tarkoituksiin käytät eri kanavia ja välineitä? Millaista kieltä ja tehokeinoja käytät eri kanavissa? Mitä ajattelet: tarvitaanko perinteisiä kirjeitä edelleen?

Lisää opetusmateriaalia

Oletko jo tutustunut Trafiikki-museoiden etäopetusmateriaaliin, josta niin opettajat kuin vanhemmat saavat ideoita?

 

Materiaalissa esitellään ajankohtaisia aineistoja kattavasti eri tekniikan, viestinnän ja liikenteen alan museoilta, ja sitä täydennetään jatkuvasti.

 

Tutustu koosteeseen.