Auton ja tien museo Mobiliassa Kangasalla on tänä vuonna tutustuttavana Suomi liikkeelle 1920 -luvulla -näyttely. Se kertoo tarinoita siitä, millaista maantieliikenne oli sata vuotta sitten.
Tiesitkö, että 1920-luvulla…
- Yleisin automerkki oli Ford
Vuonna 1922, Suomessa oli 1 754 autoa, suurin osa autoista oli Yhdysvalloista, ja yleisin automerkki oli Ford. 1920-luvun lopulla autoja oli runsaat 35 000. Suosituin merkki oli edelleen Ford, kannoillaan Chevrolet.
- Kansa matkusti linja-autoilla
Suuri osa suomalaisista autoista oli ammattikäytössä. Tärkein auto oli linja-auto, jolla tavallinen kansa pääsi matkustamaan. Kyytiin ei otettu ainoastaan ihmisiä ja tavaroita vaan myös possuja ja kanoja. Yksityiskäytössä olevat henkilöautot olivat harvinaisia. Henkilöautokauppaa vauhditti tosin kieltolaki, sillä pirtukuskit tarvitsivat isoja ja nopeita autoja.
- Ajoneuvoista tärkein oli hevonen
Yli 80 prosenttia suomalaisista asui maaseudulla. Suuri osa maaseudun liikenteestä tapahtui hevosella. Hevosajoneuvot olivat yleisimpiä ajoneuvoja 1920-luvun puolivälissä myös kaupungeissa. Hevosia käytettiin niin henkilö- kuin tavaraliikenteessä. Pelto- ja metsätyöt hoituivat hevosilla. Traktoreita 1920-luvun alussa oli ainoastaan 147 kappaletta.
- Polkupyörä avarsi maailmankuvaa
Kansalaisten liikkumista lisäsi ja nopeutti polkupyörä, josta tuli arkipäivän kulkuväline hintojen laskun myötä. Polkupyörien myötä nuoriso pääsi kotikylää kauemmaksi seurojentaloille ja lavatansseihin, ja maailma avartui.
Artikkelikuva: 1920-lukua leimasi kieltolaki. Pirtukauppiaiden takaa-ajoon on käytetty tätäkin Mäntyharjun nimismies Aarne Paarmalle vuonna 1928 hankittua Studebakeria. Kuva: Mediakettu
Suomi liikkeelle 1920-luvulla -näyttelyssä Mobiliassa Kangasalla on avoinna 18.12.2022 saakka.
Tilaa ilmoitus uudesta blogikirjoituksesta