Japanissa valmistettujen ajoneuvojen maihinnousu Eurooppaan alkoi Suomesta 1960-luvulla. Vuonna 1960 ensimmäiset Honda-moottoripyörät ilmestyivät Eurooppaan, kun suomalainen Oy Otto Brandt Ab aloitti niiden maahantuonnin Suomeen. Autojen osalta moottorit käynnistyivät vuonna 1962, kun Autokeskus Oy aloitti Datsun-autojen myynnin Suomessa ensimmäisenä maana Euroopassa.
Alku oli hidas
Rahtilaiva Pireuksesta rantautui 10.10.1962 mukanaan 713 Datsun Bluebird -merkkistä autoa. Alku oli hankala, ennakkoluulot outoa valmistusmaata kohtaan olivat suuret. Epäilyjä herätti etenkin Japanissa valmistettujen autojen kestävyys Suomen olosuhteissa. Näitä mielikuvia taklatakseen Autokeskus järjesti erilaisia tempauksia muun muassa Teekkareiden autokerhon kanssa. Kerhon edustajat testasivat uutta Datsun Bluebirdiä ajamalla sillä yötä päivää putkeen 100 000 kilometriä. Ja Datsun kesti. Tempauksista huolimatta ensimmäisen erän reilua 700 autoa myytiin pitkään vielä seuraavana vuonna.
Vauhti kiihtyi nopeasti
Kun pari vuotta myöhemmin Datsunien rinnalle Suomen katukuvaan ilmestyivät ensimmäiset Toyotat ja Isuzut, ennakkoluulot alkoivat karista. Toyota oli rantautunut Tanskaan hieman aikaisemmin vuonna 1963, mutta Suomeen Toyota tuli nopeasti perässä Korpivaara Oy:n toimiessa maahantuojana vuonna 1964. Ensin myyntiin tuli iso Toyota Crown, seuraavana vuonna Toyota Corona ja vuonna 1966 Toyota Corolla.
Vuonna 1964 myös Helkama-konsernin Suomen Koneliike Oy aloitti Isuzujen myynnin Isuzu Bellett -mallilla. Hyvin nopeasti markkinoille ilmestyivät myös ensimmäiset Mazdat ja Hondat, ja loppu onkin historiaa. 1970-luvun alussa, noin kymmenen vuotta japanilaisten maihinnousua jälkeen, Japanissa valmistetut autot olivat vallanneet noin 40 %:n markkinaosuuden uusien henkilöautojen myynnistä Suomessa. Saavutus on huikea, varsinkin kun huomioi, että vuonna 1962 autokauppa muutenkin vapautui Suomessa, jolloin kilpailu eri merkkien kesken oli kovempaa kuin koskaan.

1980- ja 90-luvuilla japanilaiset autot vakiinnuttivat asemansa Suomessa. Viimeisen parin vuosikymmenen aikana eurooppalaiset kilpailijat, erityisesti saksalaiset ja ranskalaiset merkit, ovat vahvistuneet ja markkinoille on tullut lisäksi pari vahvaa uutta merkkiä Etelä-Koreasta. Japanilaisten merkkien osuus on päässyt hiipumaan, mutta merkkikohtaiset erot ovat olleet suuria. Toyota ja jo 80-luvulla Datsunista Nissaniksi muuttunut merkki ovat pärjänneet hyvin, kun taas esimerkiksi Mitsubishillä ja Hondalla on ollut vaikeampaa.
Kiinalaisten maihinnousu
Nähtäväksi jää tekevätkö Kiinassa valmistetut autot saman tempun kuin japanilaiset tekivät noin 60 vuotta sitten. Epäluulot uutta valmistajamaata kohtaan ovat jälleen olleet suuret ja Kiinassa valmistettujen autojen kestävyyttä Suomen olosuhteissa on epäilty. Mutta ei olisi varsinainen ihme, jos erityisesti hinnaltaan kilpailukykyiset kiinalaiset BYD:it, Aionit, Xpengit tai Honqgit kaappaavat merkittävän markkinaosuuden uusien autojen, erityisesti sähköautojen, myynnistä Suomessa lähivuosien aikana.
Artikkelikuva: Datsun Bluebird oli ensimmäinen Suomeen tuotu japanilainen automalli. Kuvassa vuoden 1963 vuosimalli. Kuva: Mobilia
Mobilian uusi Nousevan auringon alta -näyttely esittelee kymmenen erilaista näkemystä japanilaisesta autosta aina 1960-luvun alun Datsun Bluebirdistä 1980-luvun Suzukin sympaattiseen pikkumaasturiiin unohtamatta 1970-luvun ikonista Toyota Celicaa. Nousevan auringon alta on nähtävillä Mobilian Fenno Galleriassa 31.8.2026 asti.

Tilaa ilmoitus uudesta blogikirjoituksesta
