Vuosimallin 1963 vaaleanharmaa Datsun Bluebird kuvattuna etuviistosta.

Nousevan auringon alta

4 marraskuun, 2025

Japanissa valmistettujen ajoneuvojen maihinnousu Eurooppaan alkoi Suomesta 1960-luvulla. Vuonna 1960 ensimmäiset Honda-moottoripyörät ilmestyivät Eurooppaan, kun suomalainen Oy Otto Brandt Ab aloitti niiden maahantuonnin Suomeen. Autojen osalta moottorit käynnistyivät vuonna 1962, kun Autokeskus Oy aloitti Datsun-autojen myynnin Suomessa ensimmäisenä maana Euroopassa.

Alku oli hidas

Rahtilaiva Pireuksesta rantautui 10.10.1962 mukanaan 713 Datsun Bluebird -merkkistä autoa. Alku oli hankala, ennakkoluulot outoa valmistusmaata kohtaan olivat suuret. Epäilyjä herätti etenkin Japanissa valmistettujen autojen kestävyys Suomen olosuhteissa. Näitä mielikuvia taklatakseen Autokeskus järjesti erilaisia tempauksia muun muassa Teekkareiden autokerhon kanssa. Kerhon edustajat testasivat uutta Datsun Bluebirdiä ajamalla sillä yötä päivää putkeen 100 000 kilometriä. Ja Datsun kesti. Tempauksista huolimatta ensimmäisen erän reilua 700 autoa myytiin pitkään vielä seuraavana vuonna.

Vauhti kiihtyi nopeasti

Kun pari vuotta myöhemmin Datsunien rinnalle Suomen katukuvaan ilmestyivät ensimmäiset Toyotat ja Isuzut, ennakkoluulot alkoivat karista. Toyota oli rantautunut Tanskaan hieman aikaisemmin vuonna 1963, mutta Suomeen Toyota tuli nopeasti perässä Korpivaara Oy:n toimiessa maahantuojana vuonna 1964. Ensin myyntiin tuli iso Toyota Crown, seuraavana vuonna Toyota Corona ja vuonna 1966 Toyota Corolla.

Vuonna 1964 myös Helkama-konsernin Suomen Koneliike Oy aloitti Isuzujen myynnin Isuzu Bellett -mallilla. Hyvin nopeasti markkinoille ilmestyivät myös ensimmäiset Mazdat ja Hondat, ja loppu onkin historiaa. 1970-luvun alussa, noin kymmenen vuotta japanilaisten maihinnousua jälkeen, Japanissa valmistetut autot olivat vallanneet noin 40 %:n markkinaosuuden uusien henkilöautojen myynnistä Suomessa. Saavutus on huikea, varsinkin kun huomioi, että vuonna 1962 autokauppa muutenkin vapautui Suomessa, jolloin kilpailu eri merkkien kesken oli kovempaa kuin koskaan.

Vaaleanbeige Isuzu Bellet lisäajovaloineen kuvattuna edestäpäin näyttelytilassa. Taustalla näkyy muita näyttelytilan ajoneuvoja.
Isuzun ensimmäinen oma automalli Isuzu Bellett esiteltiin vuonna 1962, ja sen tuotanto alkoi 1963. Vuonna 1964 Helkama-konsernin Suomen Koneliike Oy toi 50 auton esittelyerän, ja 1965 käynnistyi Isuzun maahantuonti. Kuvan auto on Isuzu Bellett 1500 vm. 1965. Kuva: Anniina Salminen/Mobilia

1980- ja 90-luvuilla japanilaiset autot vakiinnuttivat asemansa Suomessa. Viimeisen parin vuosikymmenen aikana eurooppalaiset kilpailijat, erityisesti saksalaiset ja ranskalaiset merkit, ovat vahvistuneet ja markkinoille on tullut lisäksi pari vahvaa uutta merkkiä Etelä-Koreasta. Japanilaisten merkkien osuus on päässyt hiipumaan, mutta merkkikohtaiset erot ovat olleet suuria. Toyota ja jo 80-luvulla Datsunista Nissaniksi muuttunut merkki ovat pärjänneet hyvin, kun taas esimerkiksi Mitsubishillä ja Hondalla on ollut vaikeampaa.

Kiinalaisten maihinnousu

Nähtäväksi jää tekevätkö Kiinassa valmistetut autot saman tempun kuin japanilaiset tekivät noin 60 vuotta sitten. Epäluulot uutta valmistajamaata kohtaan ovat jälleen olleet suuret ja Kiinassa valmistettujen autojen kestävyyttä Suomen olosuhteissa on epäilty. Mutta ei olisi varsinainen ihme, jos erityisesti hinnaltaan kilpailukykyiset kiinalaiset BYD:it, Aionit, Xpengit tai Honqgit kaappaavat merkittävän markkinaosuuden uusien autojen, erityisesti sähköautojen, myynnistä Suomessa lähivuosien aikana.

Artikkelikuva: Datsun Bluebird oli ensimmäinen Suomeen tuotu japanilainen automalli. Kuvassa vuoden 1963 vuosimalli. Kuva: Mobilia

Mobilian uusi Nousevan auringon alta -näyttely esittelee kymmenen erilaista näkemystä japanilaisesta autosta aina 1960-luvun alun Datsun Bluebirdistä 1980-luvun Suzukin sympaattiseen pikkumaasturiiin unohtamatta 1970-luvun ikonista Toyota Celicaa. Nousevan auringon alta on nähtävillä Mobilian Fenno Galleriassa 31.8.2026 asti.

Logomainen piirrostyyliin tehty kuva kolmesta japanilaisesta autosta rinnakkain: 1960-luvun alun Datsun Bluebird, 1970-luvun Toyota Celica ja 1980-luvun Suzuki-maasturi. Autojen yllä on teksti Nousevan auringon alta ja Fuji-vuoren kuva jonka takaa nousee punainen ympyrä, jossa japanilainen kirjoitusmerkki joka tarkoittaa autoa. Tausta vaalean punerva, jossa auringonsäteet leviävät keskeltä kohti reunoja.

Petri Niemenmaa

Kirjoittaja työskentelee Mobiliassa kumppanuuspäällikkönä ja on suunnitellut Nousevan auringon alta -näyttelykokonaisuuden Fenno Galleriaan.