Museon väki esiin! -blogisarjassa Mobilia esittelee työntekijöitään ja heidän tekemäänsä työtä. Millaista työtä museossa tehdään? Tällä kertaa esittelyssä perinneajoneuvohuoltaja Ismo Koittola.
Kuka: Ismo Koittola, perinneajoneuvohuoltaja
Mitä työtehtävään kuuluu:
Työtehtäviin kuuluvat museoajoneuvojen huollot, kunnostukset, konservointi ja entisöinti. Käytännössä siis kaikki mitä autossa on etu- ja takapuskurin välissä.
Tausta:
Ismolla on autokorikorjaajan koulutus. Aikanaan hän teki kolaritöitä ja oli ahkera autoharrastaja. 2000-luvun taitteessa hän päätyi Mobiliaan entisöimään vuosimallin 1938 Chrysleriä. Ajatus oli, että Mobiliassa kuluisi pari vuotta, joiden jälkeen hän palaisi Jyväskylään. Hieman toisin siinä sitten kävi. Taidot museoajoneuvojen kanssa ovat kertyneet työtä tehdessä. Erityisesti peltityöt sujuvat Ismolta erinomaisesti, ja lisäksi miehessä on Pelle Pelottoman vikaa. Mottona onkin, että tehdään itse, mitä ei kaupasta saa. Viimeisimpänä Ismo rakensi vuosimallin 1928 International-linja-autoon vesipumpun, kun Fordin B-mallin osaa ei valmiina löytynyt.
Millainen on tyypillinen työpäivä:
Työpäivät vaihtelevat melkoisesti työn alla olevan ajoneuvon mukaan. Tänään nostimelle nousi Dodge Challenger vm. 1970, ja pakoputkiston purkamistyöt alkoivat. Samalla on selvitetty auton muita huoltotarpeita, jotta omistaja pääsisi hyvillä mielin cruisailemaan kesämenoihin.
Parasta työssä:
Sykähdyttävää on kun hieno – etenkin amerikkalainen – auto tulee pajan ovelle ja pääsee hommiin.
Vapaa-ajalla:
Vapaa-ajalla nollataan näistä kuvioista: kalastan, veneilen ja vietän aikaa neljän lapsenlapsen kanssa, joista nuorin on vasta vuodenikäinen. Korpilahdelle kun pääsee mökille, siellä kuljen jalkaisin erämaalammilla ja kutsun kavereita, joiden kanssa vietetään iltaa ja musisoidaan. Rumpujen soitto on tärkeää.
Artikkelikuva: Ismo Koittolalla oli haastatteluhetkellä työn alla Dodge Challenger vm. 1970. Kuva: Mobilia/Elina Toukola
Tilaa ilmoitus uudesta blogikirjoituksesta