Tuhansia töitä, valvottuja öitä -näyttelyn parhaat palat

15 kesäkuun, 2023

Auton ja tien museo Mobiliassa on esille vuoden 2023 ajan Rahtarit ry:n 50-vuotisjuhlanäyttely Tuhansia öitä, valvottuja öitä. Näyttelyssä on paljon mielenkiintoista nähtävää, mutta alla listattuna oppaamme vinkit näyttelyn kohokohtiin. Tsekkaa siis ainakin nämä!

Kuljettajien laivahytit

Suomen liityttyä Euroopan vapaakauppajärjestön EFTA:n liitännäisjäseneksi vuonna 1961 kuorma-autoliikenne Suomen ja Ruotsin välillä lisääntyi merkittävästi. Tämä tarkoitti myös sitä, että kuljettajien määrä laivojen matkustajina kasvoi. Ammattikuljettajien kunnollisiin tiloihin laivalla ei kiinnitetty huomiota. Kuljettajien hytit oli sijoitettu alimmalle mahdolliselle kannelle potkuriakselin lähelle, joten meteliä riitti, kolinaa ja ryskettä kuului silloin kun piti huilata ja nukkua. Ja perillä odotti satojen kilometrien ajo.

Kapea käytävä, jossa toisella puolella valkoinen seinä ja toisella tummansiniset verhot kahdessa kerroksessa makuusoppien peittona. Edessä sininen kyltti joka ohjaa hytteihin.
Kuljettajien hytit olivat alkuaikoina pelkkiä verhoin käytävästä erotettuja makuusoppeja. Kuva: Joni Leinonen/Mobilia

Tuhansia töitä, valvottuja öitä -näyttelyssä pääsee tutustumaan kuljettajien laivahytteihin. Hytin ääniefekteillä jäljitellään todenmukaista äänimaailmaa, joka hyteissä vallitsi.

Scania R114 & YLE:n ulkotuotantoperävaunu

Näyttelyssä kannattaa myös käydä katsomassa YLE:n ulkotuotantoperävaunu sekä siihen liittyvä Scania R114. TV2 käytti vaunua ohjelmatuotantoon vuoteen 2014 asti, ja sen tv-tekniikka perustui vielä pitkälti analogisiin laitteisiin. Vaunu tallennettiin käytännössä toimintakuntoisena, vain joitain laitteita siirrettiin vaunusta vielä tuolloin käyttöön toisaalle. Näyttelyn auto on tuotu Alankomaista vuonna 2006 GLi yhtiöiden käyttöön ja lahjoitettu Mobiliaan vuonna 2015. Ulkotuotantoperävaunu kuuluu Radio- ja tv-museon kokoelmin. Auton luona pääsee näkemään, millainen on äänitarkkailijan työtila.

Pitkä Scanian rekka, jonka pääväritys on valkoinen. Perävaunun kylkeen on avattu rappuja perävaunuun kulkemista varten.
YLEn ulkotuotantoperävaunu on näyttävä kokonaisuus. Kuva: Joni Leinonen/Mobilia

Scania R124L & katvealueet

Ison ajoneuvon ohjaamosta näkee hyvin, mutta ei kaikkea. Rahtarit ja Liikenneturva kannustavat kuljettajia tarkkaavaisuuteen sekä huolelliseen havainnointiin. Myös muiden tienkäyttäjien on hyvä tiedostaa isojen ajoneuvojen ”kuolleet kulmat”. Näyttelyssä esillä olevassa Scaniassa pääseekin jokainen itse testaamaan, millaiset näkymät rekan ohjaamosta on ja kuinka vaikeaa joitakin tielläliikkujia voi olla havaita.

Valkoinen rekan nuppi, jonka ympärille on teipattu lattiaan merkkiviivoja, jotka havainnollistavat katvealueita.
Näyttelyssä pääsee myös itse testaamaan, mitä rekannupista näkee ja mitä ei. Kuva: Joni Leinonen/Mobilia

SCANIA-VABIS L75 & Kiitolinjan perävaunu

Ruotsissa valmistettu Scania hankittiin Sillankorvan kuljetusliikkeeseen uutena vuonna 1963, ja se poistettiin käytöstä 29.3.1976. Rekalla on ajettu rahtikeikkoja Hämeenlinnasta käsin Ouluun ja Rovaniemelle saakka. Viimeiset ajot Vabiksella tehtiin Hämeenlinnan seudulla, jossa sillä ajettiin jakelu- ja keräilykuljetuksia. Perässä on vedetty niin avo- kuin umpiperävaunujakin. Kaikki Kiitolinja-ketjuun virallisesti kuuluneet autot olivat 1940-luvun loppupuolelta lähtien väritykseltään yhtenäiset: oranssi konepeitto ja ohjaamo sekä sininen perävaunu, jossa oli valkoisin kirjaimin KIITO-LINJA.

Artikkelikuvassa Scania-Vabis L75 vm. 1963 Kiitolinjan väreissä olevan perävaunun kera. Kuva: Anniina Salminen/Mobilia

Joni Leinonen

Kirjoittaja toimii Mobilian asiakaspalvelussa ja opastaa myös näyttelyitä.