Rallikuljettajat ja kartturit kokouksessa hotellissa pöydän ympärillä

Rallitähtien turvallisuusvetoomus vuodelta 1986

kesäkuu 9, 2020

Rallien turvallisuudesta on keskusteltu koko lajin olemassaoloajan. Sääntöjä ja turvallisuusohjeita on tiukennettu vuosien mittaan useaan otteeseen. Merkittävä hetki kilpailuturvallisuuden puolesta koettin Portugalin rallissa vuonna 1986, kun kilpailijat menivät lakkoon turvallisuuspuutteiden takia.

Portugalin ralli alkoi 1970- ja 1980-luvuilla Lissabonin ulkopuolella sijaitsevan Sintran alueen asfalttierikoiskokeilla. Sintrassa koettiin aina maaliskuun alussa suuri kansanjuhla, yleisöä kapeiden teiden varsilla oli satojatuhansia. Valitettavasti yleisö seisoi näillä erikoiskokeilla tiellä: kilpailijat ajoivat kovalla nopeudella katsojien pahimmillaan koskettaessa autoja.

Vuosien ajan kuljettajat olivat puhuneet Portugalin MM-rallin yleisöturvallisuuden parantamisen tärkeydestä. Erityisesti Sintran kolmeen kertaan ajettavat kolme erikoiskoetta aiheuttivat kilpailijoissa huolta. Yleisöä ei saatu millään kuriin, joten kilpailijoiden oli vain ajettava yleisömerta päin ja luotettava katsojien viime hetken väistämiseen.

Traaginen onnettomuus

Sintran kolme erikoiskoetta oli vuonna 1986 määrä ajaa kolmeen kertaan. 5.3.1986 tapahtui se, mitä rallin MM-sarjan huippukuljettajat olivat pelänneet pitkään: vakava onnettomuus. Heti ensimmäisellä erikoiskokeella (Lagoa Azul) Timo Salonen ajoi ulkokaarteessa kuvaamassa olleen englantilaisen tv-kuvaajan jalan yli.

Erikoiskokeella neljä (Lagoa Azul 2) oli ennen vasemmalle taittuvaa kaarretta suora, jonka päässä oli painauma jarrutuspaikassa. Jarrutuksessa autojen etujousitus painui pohjaan, ja kaarteeseen käännyttäessä jouset palautuivat yläasentoon. Ford RS 200:lla kilpaillut Joaquin Santos menetti painauman kohdalla autonsa hallinnan, ja auto syöksyi ulkokaarteessa olleen yleisön päälle. Onnettomuudessa menehtyi neljä ihmistä ja loukkaantui yli 30 katsojaa.

Onnettomuus tapahtui kovassa vauhdissa, sillä erikoiskoe oli nopea. Viisi kilometriä pitkän erikoiskokeen vauhdista kertoo ensimmäisellä ajokerralla pohja-ajan jakaneiden Markku Alénin, Henri Toivosen ja Walter Röhrlin keskinopeus, joka oli 133,33 kilometriä tunnissa.

Kuljettajien vetoomus turvallisuuden puolesta

MM-sarjan kärkikuljettajat ehtivät ajaa erikoiskokeen neljä maaliin, kun pätkän jälkeiselle huoltopaikalle tuli tieto Santosin onnettomuudesta. Peugeotin, Lancian ja MG Metron huoltopaikat olivat vierekkäin. Markku Alén oli käymässä Peugeotin huoltopaikalla, kun tieto onnettomuudesta saapui. Alén sanoi ensimmäisenä ääneen ajatuksen kilpailun keskeyttämisestä. Metrolla kilpaillut englantilainen Tony Pond tuli keskustelemaan Markku Alénin, Timo Salosen ja Juha Kankkusen kanssa. Pond oli ehtinyt keskustelemaan tilanteesta hieman aiemmin Audilla kilpailleen Walter Röhrlin kanssa. Pond ja Röhrl kannattivat Alénin esitystä kilpailun keskeyttämisestä.

Huoltopaikalla käytyjen keskusteluiden jälkeen 11 kilpailun kärkikuljettajaa ja -kartanlukijaa päätti jättää ajamatta loput Sintran alueen erikoiskokeet. Kilpailijat vetäytyivät kilpailukeskuksena toimineeseen Hotel Estoriliin pohtimaan tilannetta. Kolme tuntia kestäneen kokouksen päätteeksi kilpailijat päättivät vetäytyä Portugalin rallista. Kokouksen sihteerinä toiminut Tony Pondin kartanlukija Rob Arthur kirjoitti kuljettajien vetoomuksen rallien turvallisuuden parantamisesta.

Hotellin paperille käsinkirjoitetturalliajajien vetoomus ralliturvallisuuden puolesta.

Turvallisuusvetoomuksen allekirjoitukset
Kilpailijat kirjoittivat Portugalin MM-rallin yhteydessä vuonna 1986 vetoomuksen kilpailuturvallisuuden parantamiseksi. Vetoomuksessa on parannusvaatimusten lisäksi jokaisen kilpailusta vetäytyneen ajajan ja kartanlukijan nimikirjoitus. Kuva: Rallimuseo

Vetäytymispäätöksen tultua julki Walter Röhrl puki sanoiksi televisiohaastattelussa kilpailijoiden tunnot. Meidän on osoitettava maailmalle, että me emme ole tappajia. Yksikin ralliautoilussa menetetty ihmishenki on liikaa. Me ajamme kilpaa ja me ajamme lujaa, mutta emme voi tehdä sitä ihmishenkien kustannuksella. Koska kilpailun järjestäjät eivät pysty arvioimaan tähän liittyviä riskejä, meidän on se tehtävä.

Artikkelin pääkuvan tiedot: Kilpailijat vetäytyivät onnettomuuden jälkeen kilpailukeskuksena toimineeseen Hotel Estoriliin pohtimaan tilannetta. Kuvassa Christian Geistdörfer, Walter Röhrl, Tony Pond, Arthur Rob, Marc Duez, Malcolm Wilson, Willy Lux ja Miki Biasion. Kuva: McKlein

Uudistunut Rallimuseo

Kuvassa oleva kilpailijoiden vetoomus löytyi talvella 2020 Markku Alénin arkistosta. Hän halusi vetoomuksen rallin ystävien nähtäville Rallimuseoon muistuttamaan turvallisuuden tärkeydestä. Uudistunut Rallimuseo Mobiliassa on avoinna kesällä päivittäin klo 10–18, katso tarkemmat tiedot kotisivuiltamme.