115 vuoden takaista autoilua: Oldsmobile

30 maaliskuun, 2019

Hämeen museo sai tamperelaiselta kauppias Edvard Kulmalalta lahjoituksena vanhan automobiilin alustan kesäkuun alussa 1929. Pitkään toistetun käsityksen mukaan auto oli kaupungin ensimmäinen, jonka rakennusmestari Johan Adolf Levin olisi tuonut Turusta Tampereelle vuonna 1902. Muuta tarinaa alustan mukana ei ole nykypäiviin kulkeutunut.

Auto oli myöhemmin esillä 1940-luvun lopulla perustetussa Teknillisessä museossa, joka tuhoutui osittain tulipalossa 1989. Mobiliaan säilytykseen auton alusta siirtyi muiden Tampereen museoiden moottoriajoneuvojen mukana 2000-luvun alussa, kun Mobilian kokoelmakeskus valmistui.

Tarkempi tutkimus osoittaa selvästi, että kyseessä on todellisuudessa Oldsmobile Touring Runabout, jota valmistettiin vuosina 1904 ja 1905. Koska rakennusmestari Levin kuoli jo 1903, ei autolla ole hänen kanssaan mitään tekemistä. Todennäköisesti Oldsmobilen vuosimalli on 1905, joten se on toiseksi vanhin säilynyt Suomessa käytössä ollut auto. Vanhin on niin ikään Tampereen museoiden omistama Silent Northern, jota säilytetään Ruskossa Tampereen museoiden kokoelmakeskuksessa.

Oldsmobilen alusta on tekniikan osiltaan lähes täydellinen, mutta siitä puuttuu kori. 1940-luvun valokuvien perusteella auto on jo tuolloin ollut samassa kunnossa, lukuun ottamatta ohjauspyörän puukehää, joka on sittemmin kadonnut.

Oldsmobilen voimansiirto takaapäin. Vasemmalla näkyy moottori, keskellä vauhtipyörä ja oikealla planeettavaihteisto. Voima johdetaan taka-akselille ketjun avulla. Kuva: Martti Korhonen.

Autossa on makaava yksisylinterinen moottori rungon keskivaiheilla ja ketjuveto vauhtipyörän ja vaihteiston kautta takapyörille. Oldsmobilen esitteen mukaan Touring Runabout oli perustekniikaltaan identtinen halvemman Standard-mallin kanssa, mutta siinä olikin uusimman ranskalaisen ja mannermaisen tyylin mukainen konepeitto, ja lisäksi se oli varustettu ohjauspyörällä. Halvempaa mallia ohjattiin sauvalla. Tyylikkään konepeiton alta tosin löytyi vain jäähdyttäjä.

Auton hinta Yhdysvalloissa oli 750 dollaria eli 100 dollaria enemmän kuin perusmalli. Myöhemmät museovieraat ovat aktiivisesti yrittäneet katsoa konepellin alle moottoria etsiessään, minkä takia konepellin kyljet ovat selvästi vääntyneet.

Auton tekniikkaa huollettiin yksinkertaisesti nostamalla koko kori pois rungolta. Kori oli kevyt ja kiinni vain neljällä pultilla. Tästä syystä auto-onnettomuuksista 1900-luvun alussa kirjoitetuissa lehtijutuissa mainittiin autojen meneminen kappaleiksi tai säpäleiksi.

Makaava yksisylinterinen moottori tuottaa seitsemän hevosvoimaa. Kuva: Martti Korhonen.

Mobiliassa säilytettävässä autossa on neljä astinlautaa, joissa kaikissa on Oldsmobilen merkit. Se on siis koriltaan varmuudella ollut neli- tai viisipaikkainen. Auton kyytiin on noustu sivuilta. Vastaavista autoista on säilynyt joitakin kuvia Suomesta, ja niissäkin on takaistuin, mutta tyypiltään ne ovat hieman erilaisia Tampereen Oldsmobileen verrattuna.

Esimerkiksi Helsingin Kauppatorilta pian vuoden 1905 jälkeen otetussa valokuvassa näkyy kaksi autoa odottamassa kyytejä. Etummainen auto on saman mallinen Oldsmobile takaistuimella, mutta siinä ei näy olevan astinlautoja, joten kyse ei ole samasta yksilöstä. Auton takapenkille noustiin perästä, eli se on korimalliltaan Rear Entrance Tonneau.

Toinen samanlainen oli käytössä Hangossa rakennusmestari Gustav Nymanilla. Hänen autoonsa tehtiin tarinan mukaan takapenkki Spennertin ajokalutehtaassa Helsingissä. Tosin valokuvan perusteella kori on täsmälleen samanlainen kuin Helsingissä kuvatussa yksilössä ja useissa nykypäiviin säilyneissä vastaavissa Oldsmobileissa. Takaistuimen astinlaudat puuttuvat tästäkin autosta. Todennäköisintä on, että molemmissa tapauksissa on kyse tehdastekoisesta korista.

Auton jäähdyttimen säleikköä koristaa kuva Oldsmobile Curved Dash:sta, joka oli ensimmäinen massatuotettu yhdysvaltalainen automalli. Sitä valmistettiin noin 19 000 kappaletta vuosina 1901-1906. Kuva: Martti Korhonen.

Nymanin auto oli ostettu venäläistaustaiselta autokauppias Sergei Nikolajeff juniorilta Helsingistä. Nikolajeff nousi ennen ensimmäistä maailmansotaa Suomen merkittävimmäksi autokauppiaaksi ja oman mainoksensa mukaan Nikolajeff oli vuoden 1907 huhtikuun loppuun mennessä myynyt Suomessa jo 12 Oldsmobilea, mikä hänen mukaansa oli kaksi kertaa enemmän kuin muiden asiamiesten myymät automobiilit yhteensä. Tästä voidaan päätellä, että Nikolajeffin käsityksen mukaan Suomessa oli tuohon aikaan noin 20 automobiilia.

Todennäköistä on, että myös Tampereen museoiden Oldsmobile on ostettu Nikolajeffilta. Kolmannen vastaavan auton, ja auton, jolla oli kytkös myös Tampereelle, omistivat Finlaysonin tehtaan patruunat von Nottbeckit. Auto on kuvattu Pietarissa, mutta ei ole mitenkään mahdotonta, ettei sitä olisi nähty myös Tampereella. Valitettavasti senkin takapenkille noustaan takaa. Säilyneen Oldsmobilen alkuperäinen omistaja jäänee siis mysteeriksi.

 

Mikko Pentti