Makuasioista kiistellään, mutta onhan se täysin jokaisen henkilökohtainen asia mistä pitää ja mistä ei. Sama tilanne on tyylin suhteen, jonkun mielestä todella tyylikäs voi olla jonkun toisen mielestä todella tyylitöntä. Jos puhutaan italialaisesta tyylistä tai tyylikkyydestä, ihmisten mielikuvat ovat positiivisia ja harva lähtee väitettä kiistämään.
Italialaisesta tyylistä mieleen nousee muotitietoisesti pukeutuneet iloiset ihmiset, maan erinomainen ruokakulttuuri sekä visuaalisesti hienosti ja omaleimaisesti muotoillut värikkäät esineet sekä taustalla lähes jatkuvasti paistava aurinko. Eikä se italian kielikään pahalta korvaan kuulosta.
Italialainen tyyli näkyy myös ajoneuvoissa
Ikoneiksi muodostuneet Vespa ja Fiat 500 tai kuumat italialaiset urheiluautot eivät jätä ajoneuvoista kiinnostuneita kylmiksi. Mausteeksi kun lisätään Alfa Romeon ja Lancian pitkät perinteet moottoriurheilusta sekä rohkeasti muotoillut mallit tai pienten valmistajien omaleimaiset tuotteet niin tyyliä löytyy moneen lähtöön. Yksi tyylitietoisuuden taustalla vaikuttuva tekijä on se, että italialaisille tunne ja visuaalisuus ovat usein tärkeämpiä kuin järki ja käytännöllisyys. Italialaiset urheiluautot ovat aina olleet teknisesti ja ulkoisesti hienoja, mutta samalla monimutkaisia ja hankalia huoltaa ja korjata. Kun taas esimerkiksi saksalaiset urheiluautot ovat teknisen hienouden ja suorituskyvyn lisäksi käytännöllisempiä, luotettavampia tai muuten omistajilleen armollisempia.
Uusi näyttely
Mobilian klassikkogallerian Bella Bella -teemanäyttely esittelee kymmenen erilaista autoihin liittyvää näkemystä italialaisesta tyylistä. Esillä on pari merkittävää Fiatin virstanpylvästä sekä hyvin erikoinen ja harvinainen näkemys 50-luvun tila-autosta eli Fiat Multipla. Lancialta löytyy rallipoluiltakin tutun Delta HF Integralen lisäksi harvinainen, suomalaisen historian omaava Lancia Flaminia. Alfa Romeon osalta kattaus on erilainen, esillä on kaunis 60-luvun alun avoauto sekä aikansa esimerkki 80-luvun alun muotokielestä, jota tänä päivänä kaikki eivät välttämättä kuvailisi kauniiksi. Esillä on myös kolme hyvin erilaista urheiluautoa. Yksi kauneimpina pidetyistä eli Ferrari Dino sekä yksi Suomen tunnetuimmista eli Lamborghini Diablo, joka tuli aikanaan tunnetuksi Rytsölän it-miljönääriveljeksiin liittyen. Kolmas on yksi harvinaisimmista eli Iso Rivolta Lele, joita valmistettiin aikanaan 70-luvun alussa vain 285 kappaletta. Ja kyllähän näyttelyssä myös yksi Vespa täytyy olla. Benvenuto!
Artikkelikuva: Iso Rivolta Lele vm. 1971 on esimerkki harvoin nähtävillä olevasta italialaisesta eleganssista. Kuva: Petri Niemenmaa
Bella Bella on Mobilian Galleriaan suunniteltu pienoisnäyttely, joka esittelee kymmenen hyvin erilaista näkemystä tyylikkäästä italialaisesta ajoneuvosta.
Näyttely on nähtävillä Mobiliassa Kangasalla 15.10.2021–31.8.2022.
Tilaa ilmoitus uudesta blogikirjoituksesta