Black Friday aloittaa pakettien sesongin

17 joulukuun, 2021

Suuren hallin keskilattia on täyttynyt metallisiin rullakoihin kootuista paketeista. Huomioliiveihin pukeutuneiden työntekijöiden ripeät askeleet ja ohi vilahtavat trukit välittävät kiireen tuntua sivusta seuraajalle. Voisi kuvitella, että Black Friday -alennuskampanjan aiheuttama huima pakettimäärä näyttäytyisi valtavana pakettikaaoksena Tampereen lajittelukeskuksessa. Vilkkaasta verkkokaupan sesongista huolimatta paketit löytävät paikkansa järjestelmällisesti ja hyvin organisoitua prosessia noudattaen. Kiire ei helpota vielä hetkeen, sillä Black Friday toimii lähtölaukauksena Postin joulusesongille.

Huomiota herättävä alennuskampanja

Black Friday on marraskuussa monien huomion kiinnittävä alennuskampanja, joka saapui Suomeen muutama vuosi sitten. Yritysten kampanjoimat suuret ja vain rajatun ajan voimassa olevat alennukset kutsuvat kuluttajia ostoksille joulusesongin kynnyksellä. Black Friday näkyy piikkinä myös verkkokaupassa, minkä vuoksi alennuskampanjaan ja joulusesonkiin valmistaudutaan Postilla jo tammikuusta alkaen.

Pakettilajittelua Tampereen lajittelukeskuksessa. Kuva: Essi Manner / Postimuseo

Black Friday näkyy Tampereen lajittelukeskuksessa

Tampereen lajittelukeskukseen ensimmäiset paketit saapuvat jo alennuskampanjan varsinaisena päivänä eli perjantaina (26.11.2021), mutta suurin pakettipiikki ajoittuu seuraavalle viikolle. Tämän jälkeen pakettien lajittelu jatkuu vilkkaana aina jouluun asti. Sesongin aikana paketteja lajitellaan seitsemänä päivänä viikossa, kolmessa työvuorossa. Suuremmissa kaupungeissa tehdään myös sunnuntaitoimituksia. Viime vuonna Postissa käsiteltiin sesongin aikana 7 miljoonaa pakettia koko maassa. Tänä vuonna pakettien määrän odotetaan kohoavan samaan tai jopa korkeampaan lukemaan. Tampereella käsiteltiin esimerkiksi itsenäisyyspäiväviikolla yhteensä 490 000 pakettia. Määrät kuulostavat hurjilta!

Black Friday käynnistää kiireisen sesongin Postin lajittelukeskuksissa. Kuva: Essi Manner / Postimuseo

Ekologiset teot kiinnostavat kuluttajia

Postin teettämän Suuren verkkokauppatutkimuksen mukaan koronavirus vaikutti verkkokauppaan erittäin positiivisesti, kun lähetysmäärät kasvoivat räjähdysmäisesti. Tutkimuksesta selvisi, että enemmistö kuluttajista pitää tulevaisuuden menestyjänä vihreää verkkokauppaa ja toivoo ekologisia tekoja kuljetuksiin sekä pakkausmateriaaleihin. Black Friday -alennuskampanjaa onkin kritisoitu siitä, että se ei kannusta ympäristöeettiseen kuluttamiseen. Suurta pakettimäärää katsellessani Tampereen lajittelukeskuksen parvelta, ajatukset kääntyvät väistämättä eettiseen kuluttamiseen. Pienistä valinnoista kasvaa suuri pakettien virta, joka kiemurtelee rullakoissa ja liukuhihnoilla. Onneksi myös verkkokaupassa voi tehdä vihreitä valintoja!

Postimuseo dokumentoi verkkokaupan ilmiöitä osana postiostamiseen ja verkkokauppaan keskittyvää hanketta. Paketoidut unelmat -näyttely avautuu 14.10.2022.

Lue lisää Postimuseon ensi vuoden hankkeesta Postimuseon sivuilta.

Essi Manner

Kirjoittaja työskentelee Postimuseon postiostamiseen sekä verkkokauppaan keskittyvässä hankkeessa ja on innostunut nykydokumentoinnista.