Elävä Rallimuseo on Auton ja tien museo Mobilian hanke, joka vie tämän päivän historic-ralliauton vastaaviin ralleihin, joissa suomalaiset rallitähdet ovat niillä aikanaan ajaneet. Elävä Rallimuseo seuraa Datsun 160 J Violet (vm. 1979) ja sen tiimin matkaa Timo Salosen ja Seppo Harjanteen renkaanjäljillä vastaavissa historic-ralleissa, joissa esikuvat ajoivat vuosina 1979–1981. Lentävät suomalaiset Salonen ja Harjanne ajoivat tuolloin Datsunin tehdastiimissä.
Ralli on tiimityötä
Datsun Violetin kuljettajalle Ilkka Kalmanlehdolle historic-ralleissa on kyse harrastuksesta, jonka eteen tehdään isosti asioita. Auton huolto ja säädöt tehdään kotimaassa ennen kilpailuja. Kisoissa on luonnollisesti oma huolto matkassa mukana. Datsunin rakentamisessa on apua on saatu monilta henkilöitä. Näistä merkittävimpänä Mobilian ajoneuvoasentaja Pertti Mäkelä. Iäkkäälle autolle rallisuoritus on aina koettelemus, ja asioita täytyy osata paitsi ennakoida, myös korjata vauhdissa.
– Vikatilanteita saadaan ratkottua jopa puolivahingossa, kuten sähköjen hävitessä autosta lähtöviivalla, kun osuin sinällään ehjiltä näyttäneitä sulakkeita läpikäydessä oikeaan, mutta enimmäkseen vikoja korjataan ajan kanssa ja järjestelmällisesti, Kalmanlehto kertoo, – silti kesken kisan saattaa tulla tilanteita, joihin ajo päättyy, kuten viime vuonna San Marinossa, kun parannusten jälkeen tankin korvausilman saanti ei ollutkaan riittävää ja tankkiin muodostunut alipaine sai polttoainepumpun toimimaan vajaalla.
Ilkka Kalmanlehdon vierellä kakkosohjaajina ovat olleet Samuli Kalmanlehto, Jens Hildén sekä paikallisia kuljettajia. Tiago Neves (Portugali) ja Richard Wise (UK) saavat jatkossa seurakseen uusia nimiä myös muista maista. Nyt vuorossa olevaan San Marinon Rallylegendsiin lähdetään ensimmäistä kertaa Jaana Salopuron kanssa.
– Kartturin sijasta haluan puhua kakkosohjaajasta, sillä kartturin työ on paljon muutakin kuin nuottien lukemista, ja onnistunut yhteistyö on avainasemassa kilpailuissa menestymiselle, Kalmanlehto painottaa.
Mielenkiintoinen yksityiskohta on, että Portugalissa Tiago Nevesin kanssa ajettuaan, Kalmanlehto totesi, että haluaa jatkossa ajaa englanninkielisistä nuoteista.
– Pystyn keskittymään suoritukseen jostain syystä paremmin, kun nuotit tulevat englanniksi.
Ralliteippaukset näkyvä osa historiaa
– Datsunin tehdasteippaukset ovat olleet moninaiset. Auton startatessa San Marino Rallylegendiin 12.10.2023 auto näyttää jälleen ihan erilaiselle kuin viime kilpailussa. Tämän kerran asu on ihan kuin jonkun ”kenen vaan” ennen kisaa tekemä teippaus. Nyt sama tehtynä uudelleen näyttää kuitenkin upealta – ehkä juuri siksi, Ilkka Kalmanlehto hymyilee.
Toisistaan poikkeavat kilpailuasut ovatkin historic-ajojen suola. Nostalgiset ja osittain hyvinkin legendaariset mainokset ja logot tuovat paljon muistoja aikakaudestaan.
Elävä Rallimuseo -hankkeen tavoite on rallihistorian elävöittäminen. Kilpailuiden yhteydessä paitsi näytään Timo Salosen ja Seppo Harjanteen Datsunin autenttisissa väreissä, myös ajetaan mahdollisuuksien mukaan samoilla reiteillä ja kerrotaan parivaljakon historiallisista vaiheista. Työtä tehdään myös vastuullisesti. Kilpailuja on tänä vuonna ajettu synteettisellä P1-polttoaineella, joka on toiminut myös vanhassa harrasteajoneuvossa erinomaisesti kilpailuolosuhteissa.
– Ajamme vanhalla tekniikalla, jo markkinoilta poistuneella automerkillä, mutta tämän päivän puhtaalla polttoaineella, Kalmanlehto summaa asettamalla historian ja tulevaisuuden käsikkäin.
Artikkelikuva: Datsunin Portugalin kisojen teippaus vastasi Salonen & Harjanne -kisa-asua vuodelta 1980, ja se palkittiin parhaasta ulkoasusta vuoden 2021 kilpailussa. Kuva: José Manuel Lamas
Elävän Rallimuseon Datsun Violet 160J osallistuu Rallylegend San Marinoon 12.–15.10.2023. Kilpailussa ajetaan tällä kertaa Timo Salosen ja Seppo Harjanteen renkaanjäljillä vuoden 1980 Sanremon kisa-asussa. Datsunin kilpailumatkoja pääset seuraamaan Rallimuseon Facebook-sivulla ja lisää Elävästä Rallimuseosta voit lukea Auton ja tien museo Mobilian kotisivuilta.
Tilaa ilmoitus uudesta blogikirjoituksesta