Vuonna 2024 Suomen Rautatiemuseo lähti kiertämään valikoituja maaseudun rautatieasemia, keräten rautateihin liittyvää muistitietoa kokoelmiinsa. Vierailupaikkakunniksi valikoitui Peipohjan asema Satakunnasta, Ylivieskan asema Keski-Pohjanmaalta ja Kolkontaipaleen pysäkkirakennus Etelä-Savosta. Kohteiksi valittiin tarkoituksella erilaisia rautatiepaikkakuntia eri maakunnista ja eri-ikäisten ratojen varrelta.



Rautateiden saapuminen on ollut iso muutos erityisesti maaseudulla ja asemat ovat olleet tärkeä liikenteen sekä kohtaamisten paikka. Asemien sekä rautatien merkitys maaseudun arkeen oli juuri sellainen osa-alue, josta saa hyvin rajallisen kuvan virallisten asiakirjojen kautta ja halusimme lähteä keräämään kokoelmiimme tietoa juuri elävästä elämästä maaseutupaikkakunnilla rautateiden varrella. VR Group on myös myynyt paljon asemia uusille omistajille ja tämä merkitsee yhden aikakauden päättymistä sekä uuden ja vielä vieraan alkamista asemarakennuksille. Keruuseen saimme tukea Maaseudun säätiöltä, mikä mahdollisti keruumatkojen toteutumisen.
Kaikilla valituilla asemapaikkakunnilla asemien uudet omistajat olivat hyvin halukkaita muistelutilaisuuden järjestämiseen asemilla. Myös paikalliset aktiivit, kyläyhdistykset ja kuntien edustajat olivat mielellään mukana mahdollistamassa muisteluiden toteutumista.
No, mitä muisteluissa tehtiin ja tuliko niitä muistoja?
Muisteluihin toimme mukanamme valokuvia, arkistoaineistoja, asiakirjoja ja muita aineistoja, joita museon kokoelmista löytyi kustakin rataosuudesta ja asemasta. Pystyimme kertomaan edellä mainittua virallisempaa tarinaa asemasta sekä rautatien tulosta paikkakunnalle.
Esityksen jälkeen osallistujat kertoivatkin, mitä he muistivat asemasta ja matkustamisesta. Yllätyksenä ei tullut, että moni tullut asemalle matkustusaikeissa. Junalla oli lähdetty mm. armeijaan, töihin ja asioille. Esimerkiksi naapuripaikkakunnille tai kaupunkeihin oli helppoa lähteä junalla. Usein asema oli myös liikenteen risteyspaikka, jossa myös linja-autot pysähtyivät. Esimerkiksi Peipohjan asemalla usein vaihdettiin kulkupeliä ja nähtiin tuttuja. ´

Asemalle kuitenkin tultiin myös vain norkoilemaan. ”Mennään junille” nousi tapana jokaisella muistelupaikkakunnalla. Asemalla väki vaihtui, tuttuja ja vieraita lähti sekä saapui. Junan pysähtyessä sai hyvän käsityksen kylän ja ihmisten kuulumisista. Kuka oli menossa, kuka tulossa ja millä asialla? Myös asemien ympäri vuorokauden aukiolevat asemaravintolat olivat monelle tansseista palaavalle muonituspaikka ennen kotiinpaluuta.
Sota-aika ja siihen liittyvät tarinat olivat monella vielä muistissa. Junilla moni lähti rintamalle ja sieltä takaisin. Kuulimmepa me myös sota-aikaan liittyneen suuren rakkaustarinankin.
Aseman väki ja rautatieläiset olivat myös merkittävä asia paikkakunnalla. Usein rautatieläiset tulivat toisaalta Suomesta ja toivat mukanaan omat tapansa ja harrastuksensa. Asemapäälliköt olivat usein arvostettuja ja esimerkiksi Kolkontaipaleen pysäkin vastaava päällikkö oli myös aktiivinen puutarhuri. Kolkontaipaleen aseman puutarha olikin saanut useamman kerran kunniamaininnan edustavuudestaan omassa kokoluokassaan. Rautatieläiset olivat myös risteyspaikkakunnilla iso väestönryhmä ja esimerkiksi Ylivieskassa rautatieläiset olivat mukana vaikuttamassa kunnallispolitiikkaan kuin myös harrastustoimintaan alueella.
Tilaisuudet keräsivät kiitosta ja useampi osallistuja oli ilahtunut, että juuri heidän paikkakuntansa asemalle oli tultu keräämään asemamuistoja. Palaute muistutti myös meitä museon työntekijöistä siitä, että Valtakunnallinen vastuutyö on myös paikallisella tasolla tärkeää ja antaa ”kentällä” myös paikallisille paljon.
Keruussa saatiin yhteensä n. 12 tunnin verran asema- ja rautatiemuistoja videona ja äänitallenteena. Muistelijoita osallistui yhteensä 73 henkeä. Kaikki kerätyt muistot tallennettiin Suomen rautatiemuseon kokoelmiin. Osia aineistosta on suunnitelmissa julkaista Finna-palvelussa lähivuosina.
Aineettoman kulttuuriperinnön keruu ja muistelut tulee myös jatkossa olemaan Suomen Rautatiemuseon toiminnassa mukana. Myös maaseutuasemien osalta useampi maakunta ja rautatieyhteys kaipaa vielä vastaavanlaista keruuta.

Tilaa ilmoitus uudesta blogikirjoituksesta