Ja niin junat kulkevat jälleen vedellä

tammikuu 25, 2019

Tammikuun 26.1. vuonna 1969 – eli 50 vuotta sitten – oli jännittävä päivä, virallinen sähköjunaliikenne alkoi Suomessa!

Sähköjunia olikin odotettu, sillä ensimmäiset suunnitelmat oli tehty jo 1900-luvun alussa. Ensimmäisenä sähköjunia kulki Helsingin ja Kirkkonummen väliä, ja pian muuallakin, sillä sähköistystä jatkettiin vauhdilla. Nykyään yli puolet rataverkosta on sähköistetty ja liikenteestä yli neljä viidennestä on sähköistä.

Kuva: Suomen Rautatiemuseo

Ensimmäistä sähkökalustoa olivat tummanpunaiset lähiliikenteen junat sinisine penkkeineen. Venäjältä tilattiin kaukoliikennettä hoitamaan sähkövetureita. Sellainen saapui Suomeen vihdoin vuonna 1973. Uusimmat VR:n sähköveturit on varustettu dieselmoottoreilla sähköistämättömiä rataosuuksia varten.

Kuva: Suomen Rautatiemuseo

Ratojen sähköistämiseen ei alkuun hankittu uusia koneita, vaan vanhasta kalustosta muokattiin rakennustöihin sopivia vempaimia. Muun muassa klassisia Lättähattuja näkyi sähköratatöissä uuden värityksen saaneina.

 

Kuva: Suomen Rautatiemuseo

Sähkö rautateille tuotetaan vesivoimalla. Tämä liittyy VR:n ympäristölupaukseen päästöjen vähentämisestä. Vaikka höyryveturitkin kulkivat tavallaan vedellä, niin nykyisestä vesivoimasta puuttuu halkojen ja hiilen poltto kokonaan.

 

Kuva: Suomen Rautatiemuseo

Ensimmäiset Sm1-sähkömoottorijunat poistettiin käytöstä muutama vuosi sitten. Niissä ja Sm2-junissa oli kymmeniä vuosia ennen saneerausta siniset muovipenkit. Penkkeihin tarttui kesäkuumalla iho kiinni, muistatko sen vielä?

Kuva: Suomen Rautatiemuseo

Lisää kuvia sähköistyksen alkuajoilta: rautatiemuseo.finna.fi
Katso myös VR:n tuottama lyhytelokuva 50 vuoden takaa Ylen arkistosta.

Marina Bergström

Näyttelypäällikkö – Head of Exhibitions
Suomen Rautatiemuseo – Finnish Railway Museum