Onko maantiellä tullut joskus vastaasi lentokone erikoiskuljetusauton lavalla? Se on voinut olla jonkin ilmailumuseon kokoelmiin kuuluva tai niihin matkalla oleva kone. Mietitään hetki, millainen operaatio suuren ilma-aluksen siirto oikein on. Tai, miksi museot ylipäänsä haluavat liikutella kokoelmiinsa kuuluvia aluksia eri paikkoihin?
Aikaisemmin museokokoelmaan matkalla oleva ilma-alus teki ehkä vain yhden viimeisen matkan. Tällä matkalla sen siivet saattoivat olla supussa, rungosta irroitettuna, ja moottori vaienneena. Matkan pitkäaikainen päätepiste oli mahdollisesti konservointitila, kokoelmavarasto tai museon näyttelytila. Nykyisin kokoelmat kiertävät aivan eri tavalla museoiden ja näyttelyjen välillä, ja tämä tuo uusia haasteita koneiden siirtämisprosessien kehittämiseen. Ilma-aluksen onnistunut siirto vaatii ammattitaitoista työvoimaa – ja paljon! Kustannukset ovat suuret, joten yhteistyömallien ja prosessien kehittäminen on etenkin vähävaraisille museoille keskeinen kysymys.
Entä oletko miettinyt, millainen naapuri ilmailumuseo tai mikä vain suuria, painavia ja silti herkkiä, historiallisesti arvokkaita objekteja sisältävä museo on kaupungin tai kunnan muille toiminnoille? Kaavoituksen ja kaupunkisuunnittelun on syytä olla tietojen tasalla. Esimerkiksi Suomen Ilmailumuseo sijaitsee vilkkaasti kasvavan Vantaan Aviapoliksen alueella. Museo käy jatkuvasti neuvonpitoa kaavoittajien ja rakennuttajien kanssa siitä, mitä tarkoittaa se, että alueella on huomattavan suuria museoesineitä, joita voidaan jonain päivänä joutua siirtämään.
Ilmailumuseon suurimman lentokoneen, Convair Metropolitanin, pituus on 24,84 m, siipien kärkiväli 32,12 m, korkeus 8,58 m ja tyhjänäkin ”Conna” painaa 14 200 kg. Väärin sijoitetut valaisinpylväät, liian kapea tie tai jyrkkä mutka pysäyttäisivät koneen siirtämisen siihen paikkaan.
Samat kysymykset askarruttavat erikoismuseoissa eri puolilla maailmaa, ja aiheen tiimoilta onkin luvassa mielenkiintoinen seminaari joulukuussa. Suomalaisia ilmailumuseoita tukeva Ilmailumuseoyhdistys ry juhlii 4.12.2019 50-vuotista toimintaansa. Juhlan kunniaksi se järjestää Suomen Ilmailumuseon kanssa yhteistyössä seminaarin, jonka aiheena on ilma-alusten siirtäminen.
Kiinnostuitko aiheesta? Katso lisää hulppeita ”matkakuvia” ja lue lisätietoja seminaarista Ilmailumuseoyhdistys ry:n sivuilta. Ilmoittautuminen on jo avattu. Kaikille avoin seminaari maksaa vain 50 € (IMY ry:n jäsenet 40 €). Tervetuloa!
Suomen Ilmailumuseo bloggaa aiheesta uudemman kerran seminaarin jälkeen!
Tilaa ilmoitus uudesta blogikirjoituksesta