Lentokone taiteilijan mallina ja innoittajana

lokakuu 3, 2019

Ilmailuaiheinen taide on oma genrensä – voidaan puhua ilmailutaiteesta. Ilmailutaiteilijan aiheena ovat lentokoneet tai muut ilma-alukset ja ilmailuun liittyvät tapahtumat. Ilmailutaiteilijoita on maailmalla niin paljon, että Iso-Britanniassa heillä on jopa oma kiltansa, Guild of Aviation Artists. Siihen kuuluu yksi suomalainen, Kari Vertanen Helsingistä.

Kari Vertasen akryylimaalausten pääosassa ovat lentokoneet. Hän on keskittynyt Ilmavoimien ja Finnairin historiaan liittyvien ilma-alusten kuvaamiseen. Lisäksi hän on erinomainen pilvimaalari. Kari Vertanen tavoittaa teoksissaan koneen laskeutumiseen ja muuhun liikkeeseen liittyviä hetkiä erityisellä tavalla – ehkä niin kuin vain lentäjä voi.

Hän on nimittäin eläkkeellä oleva liikennelentäjä.

Vertanen kertoo piirtäneensä aina: kiinnostus ilmailuun ja työ ilmailun parissa on tuonut ilma-alukset ja ilmailuaiheet kuvien ja maalausten keskiöön. Vertanen on tehnyt myös historiallisia tuokiokuvia. Määrällisesti eniten hän kertoo maalanneensa DC-3- ja Suomen Ilmavoimien Messerschmitt 109 -koneita.

Vertanen on maalannut tähän mennessä yhteensä noin 100 teosta. – Olen opetellut itse, eli teen yrityksen ja erehdyksen kautta, siksikin tekoprosessi on hidas. Tekeminen on hidasta myös siksi, että tutkin aihetta pitkään ja haen faktoja. Töitä jää myös ikuisiksi ajoiksi kesken, sillä joskus toteutus ei vaan toimi, kuvailee Vertanen.

Tällä hetkellä telineellä on kaksi tilaustyötä, toinen on Tuulia Fournier ja toinen ”Mersu” eli Messerschmitt 109.

Suurteos valmistui juhlavuodeksi

Vertasen suuritöisin työ on seinäkangas, joka on ripustettuna Tikkakoskella sijaitsevan Suomen Ilmavoimamuseon seinälle. – Sen tekeminen oli pitkä juttu. Vuonna 2012 museonjohtaja Kai Mecklin kysyi mukaan hulluun ajatukseen – että Suomen Ilmavoimien hävittäjät saataisiin samaan kuvaan. Päädyttiin siihen, että mukaan tulevat voittoja saaneet 12 konetta. Todellisuudessahan sellaista osastoa ei ole koskaan lentänyt. Koneet ovat myös eri aikakausilta, joten niitä on talvisodan värityksestä jatkosotaan, kertoo Vertanen.

Teos on tehty 13 eri taulusta, eli Vertanen maalasi 12 eri konetta ja taustan. Hän vastasi maalauksista ja sommittelusta. Kooltaan 6 x 12 metrinen kangas koottiin ja valmistettiin mainostoimistotyönä. Teos valmistui Ilmavoimien 100-vuotisjuhlavuodeksi, jota juhlittiin vuonna 2018.

Seinäkankaan ripustusta alkuvuodesta 2018 Tikkakoskella. Kuva: Kari Vertasen kokoelmat.

Ura liikennelentäjänä

Mutta palataan hieman Kari Vertasen ilmailu-uraan. Purjelentokoneet tarjosivat ensikosketuksen ilmailuun, ja 1976 Vertanen haki Finnairin järjestämälle Ammattilentäjän peruskurssi 1:lle. 18 lentäjäksi haluavaa kävi Kuopiossa puolen vuoden mittaisen kurssin. Siitä Vertanen jatkoi perämieskurssille Finnairin Ilmailuopistolle, ja työt alkoivat kesällä 1980.

Vuonna 1989 Vertanen eteni ATR:n kapteeniksi. Päätyyppinään Vertanen pitää DC-9-konetta, jota hän lensi 12 vuotta – aluksi perämiehenä, sitten kapteenina. Vuonna 2001 hän siirtyi Airbusin kautta lomalennoille, ja charter-kauden kautta eläkkeelle vuonna 2009. Ja nyt on aikaa ilmailutaiteelle!

Taidemaalariksi

Vertanen maalaa mieluiten akryyliväreillä, ja suosikki löytyi kokeilun ja opettelemisen kautta. Akryylivärit ovat mieluisia käyttää, koska ne ovat monipuoliset eivätkä vesiliukoisina haise. Ne myös kuivuvat nopeasti, mikä on toisaalta niiden haittapuoli.

Ensimmäinen näyttely, jossa Kari Vertanen oli mukana, pidettiin vuonna 1996 Vantaalla Suomen Ilmailumuseon vaihtuvien näyttelyiden tilassa. Nimenä oli Harrasteena ilmailutaide, ja mukana oli teoksia myös Sture Gripenbergiltä ja Antti Salmiselta.

Ensimmäinen kokonaan oma näyttely oli sekin Suomen Ilmailumuseolla vuonna 2011. Vuonna 2012 Vertasella oli näyttely Galleria Contempossa Helsingissä, ja 2015 jälleen Ilmailumuseolla.

Vuodenvaihteessa 2017–18 oli jälleen Suomen Ilmailumuseon yhteisnäyttelyn aika. Yhdessä – Tillsammans -näyttelyssä oli jälleen esillä Vertasen, Gripenbergin ja Salmisen teoksia.

Vertanen kuuluu Finnairin Taiteilijoihin sekä Helsingin Taideyhdistykseen, ja on osallistunut molempien yhteisnäyttelyihin. Vertanen seuraa varsinkin brittiläistä ilmailutaidetta. Genre kukoistaa Iso-Britanniassa, ja taitavia maalareita ja yhteisöjä on paljon.

Elokuussa otettu kuva Kaapelitehtaalla Helsingin Taideyhdistyksen näyttelyssä – Vertasella oli siellä kolme taulua. Kuva: Kari Vertasen kokoelmat.

Ilmailutaidetta omalle seinälle?

Kari Vertanen on tuttu näky Suomen Ilmailumuseolla, sillä hän on yksi museon simulaattorilentäjistä, jotka vievät asiakkaita virtuaalisesti ilmojen teille. Samalla hän saattaa tuoda museokauppaan muutamia lisävedoksia. Ilmailumuseon museokaupassa on hieno valikoima ilmailuaiheisten maalauksien vedoksia myynnissä, joten kuka tahansa voi hankkia palan ilmailuhistoriaa omalle seinälleen. Hanki maalaus vaikka ilmailusta innostuneelle tai sille, joka tykkää haaveilla pää pilvissä! Museokauppa on avoinna museon aukioloaikoina (ma-pe 10–20, la-su 10–17, osoite Karhumäentie 12, 01530 Vantaa).

Linkkejä:

Suomen Ilmailumuseo
Ilmailutaiteilija Kari Vertasen kotisivu
Aviation Artist Kari Vertanen Facebookissa

 

Infolaatikko: Guild of Aviation Artists

Tiesitkö, että ilmailutaiteilijoiden ammattikunta on niin laaja ja vakiintunut, että sillä on oma kilta? Kari Vertanen kuuluu brittiläiseen ilmailutaiteilijoiden kiltaan, viralliselta nimeltään Guild of Aviation Artists. Vertasen ensituntuma kiltaan syntyi vuonna 1985 Lontoossa killan vuosinäyttelyssä vieraillessa, ja Vertaselta oli oma teos mukana ensimmäistä kertaa vuonna 2011. Associate Member hän on ollut vuodesta 2016 lähtien.

 

Kilta on perustettu vuonna 1971, jolloin se piti myös ensimmäisen näyttelynsä. Paikkana oli tuolloin Royal Aeronautical Society. Killan taustalla on kahden varhaisemman yhdistyksen yhdistyminen. Ammattitaiteilijoiden Society of Aviation Artists aloitti näyttelytoiminnan 1954, ja ilmailuharrastajien Kronfeld Aviation Art Society vuonna 1958.

 

Killassa on eritasoisia jäsenyyksiä. Friend-tason jäsenyys on avoin kaikille: killan ystäväksi pääsee maksamalla jäsenmaksun. Kilta järjestää vuosittain jurytetyn näyttelyn Mall Galleryssä Lontoossa. Seuraava taso, Associate Member, edellyttää osallistumista näyttelyyn kolmena vuonna. Kolmas taso, Full Member, edellyttää näyttelytoiminnan lisäksi aktiivista osallistumista yhdistyksen toimintaan.

 

Jurytetty näyttely tarkoittaa, että jäsenet asettavat teoksensa nimettöminä juryn arvioitaviksi, ja jury valitsee esille tulevat teokset. Valitut teokset ovat näyttelyssä myytävänä. Vertanen kertoo, että taso on jurytyksen myötä korkea, ja että on aina mahtavaa nähdä esillä olevia hienoja teoksia. Tällä hetkellä kiltaan hyväksyttyjä taiteilijoita on noin 500, ja myös ystävyyskiltoja on lukuisissa eri maissa.

 

Killan nettisivut: Guild of Aviation Artists

 

Mia Kunnaskari

Kirjoittaja on koordinaattori Suomen Ilmailumuseossa