Entistäjä Ismo Koittola viimeistelykiillottaa isoa mustaa Oldsmobilea

Liikennöitsijän iso musta auto: Väinö Paunu Oy:n Oldsmobile on suomalaista tieliikenteen kulttuuriperintöä jyhkeimmillään

helmikuu 12, 2020

1960-luvun alussa kylmä sota tuotti ihmisille pelkoa, mutta samaan aikaan ihminen hamuili ennakkoluulottomasti avaruuteen. Amerikkalainen autoteollisuus siirtyi villiltä viisikymmenluvulta asiallisen eleettömään 60-luvun tyyliin. Myös autokauppa vapautui. Yksi vuosikymmenellä myydyistä uusista autoista oli Oldsmobile 98, jonka tamperelainen liikennöitsijä Väinö Paunu valitsi autokseen. Auto huollettiin Mobiliassa perinpohjaisesti vuonna 2019.

Tarinan mukaan maineikas tamperelainen liikennöitsijä Väinö Paunu näki Helsingissä autonäyttelyssä vuosimallin 1962 Buickin ja halusi sen omakseen. Vuonna 1901 syntynyt ja 25 Chevroletilla liikennöinnin aloittanut Paunu joutui kuitenkin pettymään. Hänen jo varaamansa Buick oli ehditty myydä hänen nenänsä edestä, eikä hänen auttanut kuin etsiä toinen vaihtoehto. Autojen tuonti oli juuri vapautumassa tuontisäännöstelystä, mutta kalliiden ja isojen amerikkalaisten autojen tarjonta oli rajallista.

Edelleen tarina kertoo, että Väinö Paunu valitsi seuraavaksi suurimman ja kalleimman vaihtoehdon tarjolla olleista General Motorsin tuotteista. Kohteeksi osui musta neliovinen vuosimallin 1962 Oldsmobile 98 Town Sedan. Auto lienee mallivuoden ensimmäisiä ja valmistettu jo kesällä 1961. Nyt jo edesmennyt autoilun pioneereihin kuulunut, vuonna 1897 perustettu merkki asemoitui tuolloin GM:n tarjonnassa niukasti Buickin alapuolelle, mutta selvästi halvimpien merkkien – Chevroletin ja Pontiacin – yläpuolelle. Ninety-Eight oli teknologisesti rohkean amerikkalaisvalmistajan malliston huipulla.

Alkuun paljon liikenteessä

Oldsmobilen moottorissa lukee punaisella pohjalla hopeanharmailla kirjaimilla Sky Rocket
6,46-litrainen Sky Rocket V8 antoi tuon ajan amerikkalaisen mittaustavan mukaan 330 hevosvoimaa. Kuva: Mobilia/Anni Antila

Väinö Paunu ilmeisesti piti vaunustaan ja ajoi sillä paljon. Suuri, yli kaksi tonnia painava auto liikkui vapaiden nopeuksien aikana epäilemättä ripeästi. 394 kuutiotuumainen eli meikäläisittäin 6,46-litrainen Sky Rocket V8 antoi tuon ajan amerikkalaisen mittaustavan mukaan 330 hevosvoimaa. Moottorin jatkeena Paunun Oldsmobilessa on kolmivaihteinen Roto Hydramatic -automaattivaihteisto. Ilmastointia ei liikennöitsijän autosta löytynyt, mutta muuten varustelu oli tuon aikakauden Suomessa varsin runsas.

Metsäinen maantiemaisema kuvattuna ison mutta kapean ratin ja pitkän mustan nokkapellin yli.
Oldsmobile on nähnyt suomalaista maantietä pian kuudenkymmenen vuoden ajan. Kuva: Mobilia/Anni Antila

Oldmobilella ajettiin, sitä huollettiin, mutta se myös kului. Väinö Paunu kuoli Tampereella vuonna 1979, mutta Oldsmobile jäi hänen nimellään tunnetun yhtiön omistukseen. Ilmeisesti jo tuolloin oli selvää, että auto myös pysyisi talossa.

Perusteellisen huollon myötä takaisin ajoon

1980-luvulla Oldsmobile oli jo eittämättä ikääntynyt auto. 1990-luvun taitteessa auto sai osakseen entisöinnin, jolloin se mm. maalattiin ja kromiosia pinnoitettiin uudelleen sekä tekniikkaa kunnostettiin. Tämän jälkeen autoa nähtiin liikenteessä harvakseltaan, vaikka se pidettiinkin katsastettuna. Uudesta asti Pirkanmaalla vaikuttanut Oldsmobile jäi jopa useimmille amerikkalaisten autojen harrastajille tuntemattomaksi yksilöksi.

Jarruremontti on alkanut ja rengas poistettu autosta.
Huoltotyö on alkanut jarrujen ja etupyörien ripustusten purkamisella. Auton entisöinnistä on kulunut jo kolmisenkymmentä vuotta. Kuva: Mobilia/Anni Antila

Vuonna 2018 Väinö Paunu Oy:n Oldsmobile seisoi yhtiön tallissa, peitteen alta paljastuneena. Kunnostuksesta oli kulunut jo liki kolmekymmentä vuotta, ja aika oli jättänyt jälkensä. Uudesta asti Suomen teillä suolaa ja lipeää nähnyt musta ja pitkä loistovaunu kaipasi jälleen laajempaa huoltoa niin moottorille, vaihteistolle kuin jarruillekin. Oikean etupyörän takaa paljastunut ruostevaurio vaati myös huomiota. Oldsmobile siirtyi talven edellä Mobiliaan odottamaan korjauksia, kunhan ensin oli sovittu työn laajuudesta.

Olssissa on vaalea, iso ja ohut ratti sekä vaaleanharmaa verhoilu penkeissä
Auton sisustus on edelleen alkuperäinen ja erittäin hyvin säilynyt ikäänsä nähden. Entistäjä Ismo Koittola puhdisti verhoilut huolellisesti. Kuva: Mobilia/Anni Antila

Huolto aloitettiin täydellisellä jarruremontilla, jossa suurimman osan töistä teki Mobiliassa Jari Syrjä, Anni Antilan hankkiessa varaosat. Tästä eteenpäin vastuun otti Mobilian entistäjä Ismo Koittola, joka huolsi auton tekniikan ja korjasi pellit. Kaikki pikkuasiatkin käytiin läpi. Työn päätteeksi Ismo puhdisti ja kiillotti auton entiseen loistoonsa. Historiallisten ajoneuvojen kohdalla käytännössä aina vastaan tulee yllätyksiä ja myös toisinaan odottamattomia vastoinkäymisiä. Oldsmobilekin tuotti näitä, mutta hyvässä yhteisymmärryksessä omistajan kanssa työ vietiin suunnitellusti maaliin.

Ison amerikanraudan musta kylki kiiltää komeasti
Oldsmobile valmiina Autoglym Galleryyn odottamaan kevättä ja sitten kohti maantietä. Kuva: Mobilia/Anni Antila

Oldsmobile tuli esille Mobilian Autoglym Galleryyn alkuvuodesta 2020, ja kevään koittaessa sitä varmasti nähdään tieliikenteessä sekä harrasteajoneuvotapahtumissa. Väinö Paunun vanha Oldsmobile on suomalaista elävää tieliikenteen kulttuuriperintöä jyhkeimmillään.

Otsikkokuva: Mobilian entistäjä Ismo Koittola teki Väinö Paunu Oy:n Oldsmobileen perusteellisen huollon. Auto viimeisteltiin kiillottamalla. Kuva: Mobilia

Oletko jo tutustunut Mobilian klassikot -näyttelyyn? Näyttelyssä on esillä erilaisia automaailman klassikoita, jotka vaihtuvat ajoittain.

Tiesitkö, että Mobilia on museoajoneuvojen merkkihuoltamo? Mobilian museoajoneuvojen merkkikorjaamopalvelut sisältävät entisöinti-, huolto- ja katsastuspalvelut.

Anni Antila

Kirjoittaja toimii Mobilian huolto- ja kunnostamisprojektien projektipäällikkönä.