Hyppää Valtterin matkaan! Perinnejuna Valtteri suuntaa 18.5.2019 Helsingistä Pienoisjunatreffeille Rautatiemuseoon Hyvinkäälle.
Tiesitkö muuten, että Valtterin vaunut on saatettu eri aikakausien asuihin niin, että junassa näkyy puuvaunujen elinkaari? Yksi vaunuista on glamoröösi salonkivaunu. Tässä tekstissä voit tutustua Valtteriin jo ennen tapahtumaa.
Perinnejuna lähtee Helsingin päärautatieasemalta klo 9.45 ja saapuu Rautatiemuseon alueelle klo 10.58. Helsingin lisäksi Valtterin kyytiin pääsee Tikkurilasta ja Järvenpäästä. Paluujuna kohti Helsinkiä lähtee museolta klo 14.11.
Katso Valtteri-junan tarkka aikataulu ja Pienoisjunatreffien ohjelma Rautatiemuseon sivuilta.
Perinnejuna jo odottelee matkustajia kyytiin, joten toivottavasti pääset paikalle vaikkapa koko perheen voimin.
Hanki liput ennakkoon!
Varmista paikkasi ja hanki liput Valtterin kyytiin ennakkoon Trafiikin verkkokaupasta. Etukäteen ostettavat matkaliput sisältävät sisäänpääsyn museoon ja Pienoisjunatreffit-tapahtumaan.
Tervetuloa nostalgiselle päiväretkelle!
Valtterissa näkyy puuvaunujen elinkaari
Valtteri on junakokonaisuus, joka on kunnostettu Pieksämäen konepajassa ja Suomen Rautatiemuseossa Suomen rautateiden 150-vuotisjuhlavuotta 2012 varten. Juna on saanut nimensä salonkivaunun entisen käyttäjän Walter Ahlströmin mukaan.
Valtteri koostuu neljästä puurakenteisesta matkustajavaunusta ja dieselsähköisestä Dr13-linjaveturista vuosimallia 1965.
Rautatiekalusto on pitkäikäistä, ja elinkaarensa aikana sitä saneerataan useaan otteeseen. Kaikki perinnejunan vaunut ovatkin läpikäyneet muutostöitä. Vaunut on entisöintiprosessissa tarkoituksella saatettu eri aikakausien asuihin, jotta perinnejunan matkustaja voi havainnoida puuvaunujen elinkaaren ja vaunuston kehitystä.
Valtterin kokoonpanoon kuuluvat Ahlström-yhtiön pääjohtajan salonkivaunu, III-luokan matkustajavaunu, II-luokan yhdistetty matkustaja- ja kahvilavaunu sekä II-luokan yhdistetty matkustaja- ja konduktöörivaunu.
Glamoröösiä tunnelmaa salonkivaunussa
Yksi Valtterin vaunuista on Salonkivaunu A100. Se on Suomen ainoa yksityisessä käytössä ollut salonkivaunu. Se valmistui Ahlström-yhtiön omana työnä yhtiön Varkauden konepajalta vuonna 1927. Vaunun sisustustyöt on tehty Turussa N. Boman -yhtiön toimesta.
Vaunu oli Ahlströmin omaa suunnittelua, minkä vuoksi se eroaa VR:n vastaavasta vaunukalustosta. Vuorineuvos Walter Ahlström käytti vaunua liikematkoillaan ympäri Suomea sijaitsevien tehtaiden väliä liikkuessaan ja pystyi käyttämään matka-ajan työskentelyyn. Vaunu liitettiin kulkiessaan VR:n normaaleihin vuorojuniin.
Myöhemmin vaunu myytiin VR:lle, ja se oli liikenteessä eri käyttötarkoituksissa aina 1990-luvun lopulle saakka eli noin 70 vuotta.
Tutustu Valtteriin Radalla-sarjassa
Legendaarinen Valtteri on saanut ansaitsemaansa näkyvyyttä myös VR:n toimintaa ja rautatieläisten arkea kuvaavassa Radalla-tv-sarjassa, jossa osallistuttiin viime vuoden Rautatiemuseopäivään.
Katso, mitä mieltä niin vanhemmat kuin nuoremmat matkustajat olivat Valtterin kyydissä matkustamisesta! Perinnejunaan hypätään noin kohdasta 5:10 alkaen. Katso jakso MTV-palvelussa!
Tilaa ilmoitus uudesta blogikirjoituksesta