Esine esittelyssä: Postilada

29 heinäkuun, 2019

Lada oli suosittu auto 1970-luvun Suomessa. Se oli koko 1970-luvun myyntitilastojen kärkisijoilla ja myyntitilaston ykkönen kahtena vuonna. Itäisiä autoja usein muistellaan laadultaan vaihtelevana ja usein kehnona, mutta pääosin Lada oli aivan käyttökelpoinen ajoneuvo etenkin, jos omistajalla oli taitoja tekniikan parissa. Se oli ominaisuuksiinsa verrattaessa halpa auto, jonka vuoksi kauppa kävi.

Ladassa voidaan nähdä sekä taloutta että politiikkaa niin henkilökohtaisella kuin valtiollisellakin tasolla. Talouden rooli Ladan tarinassa juontaa juurensa Suomen ja Neuvostoliiton välisiin kauppasopimuksiin. Kaupanteossa pyrittiin pitämään keskinäinen tasapaino. Etukäteen neuvoteltiin, millaisia hyödykkeitä ja kuinka paljon maat toisilleen myisivät. Taloutta Ladan ostaminen oli myös monen perheen arjen tasolla. Sen kiistattomana etuna olivat itäautojen hyvät maksuehdot. Ladan sai pienemmällä käsirahalla ja pidemmällä osamaksuajalla kuin läntisen vastaavan.

Lada_Mobilia 70's arjen klassikot

Ladan poliittinen osa-alue oli osin valtiollista osin yksityistä. Itäautoja käytettiin paljon valtiollisten toimijoiden taholla. Tämä Lada oli Postin käytössä, mutta myös esimerkiksi puolustusvoimilla, tullilla ja poliisilla oli itäisiä autoja. Niiden suosiminen kumpusi osin maiden välisestä ystävyyden retoriikasta. Olivatpa itäautot politiikan ytimessä myös siinä mielessä, että Tuulilasin selvityksen mukaan neuvostoliittolainen Moskvitsh oli yleisin auto kansanedustajien keskuudessa vuonna 1968.

Neuvostoliiton tuonti Suomeen koostui paljolti energiasta, kun taas Suomesta vietiin naapurivaltioon teknologiaa. Tämä vihjasi ikävällä tavalla suomalaisten teknisen tason olevan korkeampi. Ladan runsas tuonti tasapainotti asetelmaa. Poliittinen vakaumus saattoi vaikuttaa Ladan hankintaan myös henkilökohtaisella tasolla. Moni poliittisesti vasemmalle suuntautunut suosi
neuvostoliittolaisia tuotteita.

Eivät neuvostoliittolaiset ajoneuvot kuitenkaan käyttökelvottomia olleet. Alkuaikojen ongelmien jälkeen laatu parani. Halvasta hinnastaan huolimatta Lada on osoittautunut suhteellisen luotettavaksi ja kestäväksi autoksi. Niitä näkee edelleen silloin tällöin liikenteessä. Lada oli puutteistaan huolimatta hyvinkin kilpailukykyinen tuote, vaikkei ostajalla mitään poliittisia
motiiveja ollutkaan. Ja onhan tällainen pyöreälamppuinen Lada kaiken lisäksi vielä tyylikäskin!

Teksti ja kuvat: Martti Korhonen

Leveillä lahkeilla -näyttely tarjoaa aikamatkan 70-luvulle

Vuoden 2019 Leveillä lahkeilla -näyttelyn keskiössä on autot ja liikenne 1970-luvulla. Esillä on aikakauden ajoneuvoja Fiat 600:sta Ladaan. Politiikka vaikutti valtion ajoneuvojen hankintaan. Neuvostoliitossa valmistetuille ajoneuvoille jaettiin omia määrärahoja ja niiden ostamista pidettiin velvollisuutena. Itäautoja oli käytössä niin Postilla, puolustusvoimilla, tullilla kuin poliisillakin.

 

Toki moni yksityishenkilö hankki 1970-luvulla Ladan pelkästään sen edullisen hinnan vuoksi. Lisätietoa Mobilian sivuilla.

Martti Korhonen