Rallia on ajettu suomalaisilla sorateillä jo 1920-luvulta lähtien, ja rallikuskit ovat niittäneet mainetta maailmalla. Suomessa on enemmän rallin maailmanmestareita kuin missään muualla maailmassa. Vuonna 2016 aloitti toimintansa Rallimuseo, joka sijaitsee Mobilian Autokylässä Kangasalla, Tampereen kupeessa. Museon suojelija Simo Lampinen on ollut vauhdissa jo monta vuosikymmentä. Rallilegenda on mahdollista tavata Mobiliassa lauantaina 25.5. Mitä vauhdikkaita tarinoita hänellä onkaan kerrottavanaan?
Simo Lampinen (s. 1943) aloitti ralliuransa 18-vuotiaana heti ajokortin saatuaan ja kilpaili 36-vuotiaaksi saakka. Alun perin Lampisesta piti tulla isänsä Raine Lampisen tavoin ratamoottoripyöräilijä, mutta 13-vuotiaana sairastettu polio romutti unelman. Perheen tuella ja lujan tahdonvoiman avulla hän kuitenkin kuntoutti itseään, sai erikoisluvalla ajokortin jo 17-vuotiaana ja ajoi ensimmäisen rallinsa viikko 18-vuotispäiviensä jälkeen.
Lampisella on hallussaan neljä Suomen mestaruutta, kolme Jyväskylän Suurajojen voittoa ja lukuisia sijoituksia kilpailuissa ympäri maailman. Jätettyään kilpa-ajon Lampinen on tehnyt uran erilaisissa ralliorganisaatioissa Suomessa ja ulkomailla. Lampinen on edelleen keskeinen ja aktiivinen hahmo ralliyhteisöissä. Hän on muun muassa toiminut vuodesta 2016 asti Rallimuseon suojelijana.
Lampisen mukaan ralli on siitä erikoinen laji, että kisoja ajetaan samoilla sorateillä, joita pitkin tavalliset kansalaiset ajavat töihin ja kotiin. Ralli tulee kirjaimellisestikin lähelle katsojaa: yleisö saattaa vaikka peittyä ralliauton nostattamaan pölypilveen! Alkuaikojen ralliautotkin olivat yleisölle tuttuja omasta autotallista.
Sisua, soraa, sinnikkyyttä
Mitä rallista voisi oppia? ”Yksi ajaa yksillä renkailla ja toinen toisilla. Ensimmäinen voittaa, toinen jää kakkoseksi – renkaiden takia. Renkaat pitää panna välittömästi vaihtoon eikä jäädä ihmettelemään”, Simo Lampinen tokaisee.
Jotta pysyttäisiin mukana muutoksessa, täytyy tehdä nopeitakin ratkaisuja. Kilpa-ajossa ei pärjää jarruttelemalla. ”Ralli on nopeiden reaktioiden laji. Pitkälle pääsee, jos on sisua ja periksiantamattomuutta. Tavoitteet pitää asettaa korkealle, eikä saa jäädä tuleen makaamaan”, Lampinen ohjeistaa.
Ruutulipun jälkeen
Kun Simo Lampiselta kysyy, haluaisiko hän vielä ralliauton rattiin, tämä toteaa iloisesti, ettei ole sieltä oikeastaan lähtenytkään. Lampinen on kilpauransa jälkeen ajanut erilaisissa tapahtumissa ja testiajoissa ympäri maailmaa. Italian San Remossa ja Padovassa hän pääsi vuonna 2016 ajamaan vuoden 1970 mallin Lancia Fulvia Coupe’ta. Samanlaisella autolla Lampinen voitti Portugalin rallin vuonna 1970.
Teksti on julkaistu aikaisemmin Trafiikki-lehdessä 1/2016.
Tule tapaamaan Simo Lampista Mobiliaan 25.5. 2019!
Rallilegenda Simo Lampinen vierailee Mobiliassa lauantaina 25.5.2019 ja on yleisön tavattavissa Mobilian Rallimuseossa klo 12–15. Simon vauhdikkaiden tarinoiden ja kuulumisten yhteydessä on samalla mahdollisuus tutustua viimeisiä päiviä avoinna olevaan Simo Lampinen 75 vuotta -näyttelyosastoon, joka kertoo Simosta ja hänen vaiheistaan niin ihmisenä kuin laajalti tunnettuna rallikuljettajana ja -vaikuttajana. Lue lisää Simo Lampisesta Mobilian sivuilla!
Haluatko tietää enemmän ralliurheilusta?
Trafiikin verkkokaupasta löydät kattavan valikoiman rallikirjallisuutta.
Artikkelin kansikuva: Simo Lampinen Rallimuseon avajaisissa. Kuvaaja Mobilia/Petra Kotro.
Tilaa ilmoitus uudesta blogikirjoituksesta