Mobilian uusi Tankit täyteen -näyttely käsittelee autojen käyttövoimia polttomoottoreista kaasu- ja sähköautoihin ennen ja nyt. Pääasiassa 1900-luvulla käytössä oli polttomoottoreita ja polttoaineena bensiiniä. 1970-luvun öljykriisit muistuttivat, kuinka riippuvaisia olemme öljystä.
Eräs näyttelyssä vieraillut muisteli autojen kulutusta ja öljykriisin aikaa seuraavasti:
– Ensimmäisen, vuoden 1973, energiakriisin vaikutuksesta minulla on semmoinen mielikuva, että autojen kulutuksen vähentämiseen tarkoitettu 80 km/t -kattonopeus tuli isoille teille, kuten kakkostielle. Sivuteillä sai ajaa niin lujaa kuin autolla pääsi. Muuta öljykriisin vaikutusta en muista. Maaseudulla ei ollut suuria kauppoja, joiden valoja olisi pimennetty.
– Toinen öljykriisi kolahti kovemmin, sillä saatuani ajokortin keväällä 1979, 10 markalla pystyi ostamaan viisi litraa bensaa seteliautomaatista. Kesää kohti mentäessä 10 markalla sai enää kolme litraa polttoainetta. Tämä oli siinäkin mielessä huono juttu, että autot yleensäkin, ja etenkin oma 767 cm³ ajoneuvoni kulutti bensiiniä 9,7 litraa/100 km. Se oli kyllä paljon, kun vertaa nykyiseen 1250 cm³ autooni, jossa kulutus on 4,9 litraa/100 km. Ajohaluja bensan hinnan nousu ei kuitenkaan vähentänyt, enimmäkseen ajeltiin ihan huvikseen. Kaikki tutut ajelivat bensiinikäyttöisillä autoilla. Pienet dieselautot olivat harvinaisia, dieselit olivat Mersuja, eli pääasiassa takseja. Nykyisin sukulaisten ja tuttujen käytössä on niin bensa-, diesel-, kaasu- kuin hybridiautojakin.
Artikkelikuvassa komeilee bensiinikäyttöisiä autoja Tankit täyteen -näyttelyssä. Kuva: Mediakettu
Polttomoottoriautojen voittokulku ja vaihtoehtoisten käyttövoiman muotojen paluu
Tankit täyteen -näyttely esittelee polttomoottoriautojen voittokulkua ja vaihtoehtoisten käyttövoimamuotojen paluuta.
Näyttelyssä käsitellään myös polttoaineiden myyntipaikkoja sekä huoltoasemien baarikulttuuria.
Tankit täyteen Mobiliassa 13.3.–20.12.2020. Mobilia on poikkeuksellisesti suljettu COVID-19-pandemian vuoksi 13.5.2020 saakka.
Lue lisää näyttelystä Kangasalan sanomista!
Tilaa ilmoitus uudesta blogikirjoituksesta