Muistatko Hotchkissin ja Lorraine-Dietrichin? Todennäköisesti et. Entäpä Panhardin ja Simcan? Nyt saattaa kuulostaa jo vähän tutummalta. Lisätään listalle vielä Citroën, Peugeot ja Renault niin jo saadaan edustava mutta edelleen kovin suppea otos ranskalaisista automerkeistä.
Autoteollisuuden pioneeri
Ranskalaisella autoteollisuudella on pitkä historia aina autoilun alkuajoilta 1800-luvun lopulta tähän päivään. Ranska ja ranskalaiset ovat aina olleet hyvinkin avoimia uusille ideoille ja vaihtoehdoille, joten ei ole ihme, että täysin uusi kulkumuoto ja sen kehittäminen herätti maassa laajaa mielenkiintoa jo ihan autoilun alkumetreiltä lähtien. Tämän ansioista 1800-luvun lopulla oli tarjolla useita ranskalaisia automerkkejä. Ranskaa voidaan pitää perustellusti yhtenä moottoriajoneuvojen pioneerimaana jenkkien, brittien ja italialaisten rinnalla. Autojen osalta ehkä jopa ykkösenä, sillä muissa maissa myös moottoripyörillä oli merkittävää roolia, kun Ranskassa painopiste oli selkeämmin autoissa.
Ranskalaisen autoteollisuuden lähitulevaisuus näyttää myös vahvalta. Nykyisistä edelleen hengissä olevista ranskalaismerkeistä kaikki kolme – Citroën, Peugeot ja Renault – jatkavat määrätietoisesti kohti sähköisempää liikkumista. Kaikille kolmelle merkille on yhteistä myös pitkä historia, Peugeotilla tai Renaultilla on voinut halutessaan kurvailla yli 120 vuotta ja Citroënillakin yli sata vuotta. Vaikuttavaa.
Tunnetta mukana
Hienosta historiasta huolimatta ranskalaiset autot herättävät yllättävän ristiriitaisia ja voimakkaita tunteita, ainakin Suomessa. Osa tykkää ja osa taas ei, olkoon kyseessä harraste- tai käyttöauto. Tykkääjien joukko taitaa olla vähemmistöä tai he eivät ainakaan pidä aiheesta niin paljon ääntä. Yllättävän usein kuulee lähipiiristä ”en missään nimessä hankkisi ranskalaista autoa” ja usein sen kuulee henkilöltä, jolla ei ole mitään omakohtaista kokemusta ranskalaisista autoista. Koomista.
Miksi näin on? Siihen on vaikea löytää yksiselitteistä syytä. Ranskalaisille auto on usein ollut pääasiassa kulkuväline, jossa pienet kolhut eivät haittaa. Suomalaisille auto on ollut pitkään enemmän statusesine, jota on hartaasti vaalittu ja pidetty hyvänä. Joskus markkinoille on tullut ranskalaisia automalleja, joiden maine on jäänyt elämään. ”Simca tonni, korjaamojen onni” kaikui aikoinaan pitkään. Ranskalaisissa autoissa on ollut aina innovatiivisia, omaperäisiä ja vaikeita teknisiä ratkaisuja, jotka vaativat erikoisosaamista ja -työkaluja. Vaikeaa suomalaiselle kotimekaanikolle.
Ylivoimainen rallimaa
Moottoriurheilussa ja erityisesti rallissa ranskalaiset ja suomalaiset ovat menestyneet yhdessä ja erikseen erinomaisesti. Rallin MM-sarjassa ranskalaisilla automerkeillä on voitettu 15 kuljettajien maailmanmestaruutta ja 14 valmistajien maailmanmestaruutta 44 mahdollisesta. Reilu kolmannes kaikista rallimestaruuksista on saavutettu ranskalaisella automerkillä. Vakuuttavaa.
Ranskalaiset Mobiliassa
Mobilian Fenno Galleriaan avattiin lokakuussa ranskalaista autoteollisuutta esittelevä Ranskalaiset kaikilla mausteilla -pienoisnäyttely. Näyttelyssä on kymmenen erilaista Ranskassa valmistettua ajoneuvoa eri aikakausilta. Kymmenen autoa on määrällisesti vain murto-osa tarjolla olevista vaihtoehdoista, sillä pelkästään Citroënilta löytyisi helposti kymmenen kiinnostavaa vaihtoehtoa. Tälläkin määrällä pystyy kuitenkin havainnollistamaan ranskalaisen autoteollisuuden laajuuden ja saavutukset.
Ranskalaiset kaikilla mausteilla Auton ja tien museo Mobilian Fenno Gallleriassa Kangasalla 6.10.2023 – 31.8.2024.
Tilaa ilmoitus uudesta blogikirjoituksesta