Mustavalkoisessa kuvassa 1920-luvun kuorma-auto ajaa mutkaista soratietä. Tien varressa on valkoisista laudoista tehty kolmionmallinen liikennemerkki.

Varoitus kaikista mahdollisista vaaroista tiellä

2 elokuun, 2021

100 vuotta sitten Suomessa otettiin käyttöön ensimmäinen liikennemerkki, joka oli valkoinen avoin varoituskolmio. Sillä varoitettiin kaikista mahdollisista vaaroista: mutkasta, kuopasta, risteyksestä. Muutaman vuoden kuluttua varoitusmerkin väri muuttui punaiseksi. Ohjeena merkkien asettamiseen oli, että niitä on vain todellisissa vaaran paikoissa, jotta autonkuljettajat ja muut liikenteessä liikkujat eivät tulisi välinpitämättömiksi varoitusmerkeistä eivätkä ne menettäisi tehoaan.

Kuvassa on taulu vuoden 1937 liikennemerkeistä.
Vuoden 1937 tieliikenneasetuksen mukaiset liikennemerkit. Kuva: Olavi Pakarinen

Liikenteen lisääntyessä myös liikennemerkkien määrä kasvoi. Vuonna 1937 merkit jaoteltiin varoitusmerkkeihin, kieltoa ja rajoitusta osoittaviin liikennemerkkeihin ja huomio- ja tiedotusmerkkeihin. Merkkejä oli yhteensä 30. 1950-luvulla otettiin käyttöön lisäkilvet rajaamaan ja täsmentämään liikennemerkkejä.  Vuonna 1957 liikennemerkkejä ja lisäkilpiä oli 73 kappaletta. Käyttöön tuli muun muassa lapsivaroitusmerkki, joka korvasi vuoden 1937 Koulu-merkin.

Kolmioliikennemerkki, jonka reunat ovat punaiset ja keskellä olevassa keltaisessa osassa on vuoden 1957 tyyliin pukeutuneet koululaiset, poika laukkukädessä ja tyttö hameessa.
Vuoden 2020 liikennemerkkiuudistuksessa keskustelua aiheuttivat etenkin ihmishahmot. Kuvassa vuonna 1957 käyttöön tullut lapsivaroitusmerkki. Merkki oli käytössä parikymmentä vuotta, sen korvasi merkki, jossa pieni tyttö talutti kädestä pitäen vielä pienempää poikaa. Uudessa lapsivaroitusmerkissä lapset jälleen juoksevat. Kuva: Mobilia

Sadassa vuodessa liikennemerkkien määrä on roimasti kasvanut. Viime vuoden uudistuksen myötä liikennemerkkejä on nykyisin 294, lisäkilpiä 47 ja muita liikenteen ohjaukseen tarkoitettuja merkkejä 25. Toivottavasti ne kuitenkaan eivät ole menettäneet tehoaan.

Artikkelikuva: 1920-luvulla yksi liikennemerkki, avoin kolmio, varoitti tiellä liikkujia vaaranpaikoista. Varoituskolmio Mikkeli–Juva-maantiellä vuonna 1923. Kuva: Väylävirasto/Mobilia

Suomalaiset liikennemerkit täyttivät tänä vuonna täydet sata vuotta. Liikennemerkkien historiaa esittelevä mininäyttely Liikennemerkit 100 vuotta on tutustuttavissa Mobiliassa Kangasalla 19.12.2021 asti. Lisää liikennemerkkien historiasta voit myös lukea Olavi Pakarisen kirjasta Tieopasteet kautta aikojen. Kirja on saatavilla Trafiikki-museoiden verkkokaupasta.

Kirsti Lehtomäki

Kirjoittaja on Mobilian amanuenssi, joka työskentelee näyttelysuunnittelun parissa.